AW: Consultatief referendum: niet doen

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Wed May 26 12:01:49 CEST 1999

Hein,

Ik ben het grotendeels met je eens, wanneer je echt de keuze wilt maken om
de bevolking ook na verkiezingen een stem te geven heb je een correctief
referendum nodig. Een consultatiereferendum is dan een zwaktebod. Ik ben het
niet met je eens waar het gaat om het al dan niet naast zich neerleggen van
een referendum, ik heb het idee dat dit op nationaal niveau niet snel zal
gebeuren. Al eerder is door velen op deze lijst betoogd dat een zichzelf
respecterende volksvertegenwoordiging een dergelijke uitspraak van de kiezer
niet naast zich neer zal leggen. Nu staan we voor de keuze, of we hebben
vier tot vijf jaar niets, of we kiezen nu voor een consulatief referendum en
wijzigen na de volgende statenverkiezingen de grondwet alsnog door dan wel
het correctief referendum in te voeren. Ik ben zelf voor dat laatste waarmee
ik niet denk dat daarmee een succesvolle lijmpoging ingezet kan worden, de
door Wiegel veroorzaakte problemen rechtvaardigen een hogere
schadevergoeding.

Marc-Jan Ahne
Deventer