Consultatief referendum? Kweenie...

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Wed May 26 11:47:22 CEST 1999

Max Kok:

>Het belangrijkste bezwaar tegen het consultatief referendum
>in de politieke verhoudingen van nu is dat dit in de nieuwe
>EK al in eerste lezing op de bende van vijf kan stuiten
>(als ik Michiel goed begrijp tenminste).

Nee: De pro-referendumcombinatie VVD/PvdA/D66/GL/SP/Bierman heeft
samen 49 zetels, dat is ruim meer dan de helft. De bende van vijf kan
dus niets tegenhouden wanneer een gewone meerderheid voldoende is.
Iets anders is het wanneer de hele VVD-fractie tegenstemt, dan blijven
er maar 30 progressieve zetels over en dat is te weinig voor een
meerderheid.

Herman