Weddenschap (2) - Partijreferendum?

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Wed May 26 10:36:32 CEST 1999

Beste Rik,

De essentie van mijn betoog is dat de kiezer in elke situatie, of er nu
gelijmd wordt of verkozen, sterk negatief zal oordelen over D66. Dat noem ik
de patstelling waarin de club verkeert. Het is een nare conclusie, maar ik
kan er ook niks anders uit spinnen. Nou, en dan gaan informele motieven een
rol spelen, zoals de persoonlijke bij beroepspolitici. Het is sjiek om in de
regering te zitten, etc. etc. Kortom, ingaan op lijmpogingen is slechts een
bijkomend verschijnsel van deze publieke patstelling die reeds is opgeroepen
VOORDAT er gelijmd werd. We zitten al in 't schip.

Er zijn slechts enkele manieren om uit deze impasse te geraken:

1. Een kort en helder programma waarin ook duidelijk de klassieke punten van
D'66 prominent staan, plus milieu, onderwijs en immigratie (dus geen
uitgebreid programboek dat dient als spoorboekje en huishoudboekje bij
formatie-onderhandelingen, maar iets dat publieksgericht is!) - kortom een
manifest waarmee de huidige gouvernementele dominantie wordt verdrongen.

2. Een wisseling van politieke leiding. Mensen die krampachtig vasthouden
aan Thomas de Graaf hebben totaal geen oog voor het totale gebrek aan
uitstraling die je van een politiek leider mag verwachten. De Graaf
personificeert de massale vooroordelen die er tegen D66 bestaan. De laatste
weken heb ik enkele grote feesten mogen meemaken - en als je dan hoort hoe
de goed opgeleide goegemeente oordeelt, dan krijg je toch het klamme zweet.
En dat is dan tegelijk een probleem: bij een kleine partij mis je breed
kader (zoals bij de PvdA) en het optreden van de leider is onevenredig
belangrijk. Kijk maar naar GL en SP.

Dus, ongeacht lijmen of kiezen, fluks aan de slag, sociaal-liberale
democraten!

Overigens heb ik nog nergens geluiden gehoord om een congres te houden over
de vraag of we uiteindelijk zullen instemmen met lijmen/kiezen. Kennelijk
geldt het referendum niet voor partijleden! Moeten er eerst een paar
ijveraars met handtekeningenlijsten gaan zwaaien, of schuilt er nog
voldoende verstand binnen het hoofdbestuur? Kenne we geleik un president
elect kiezen omdat Coq op temijn vertrek.

Zo, nou is de koffie op en komt de volgende afspraak... Nog een prettige dag
samen.

Henk Vreekamp, Utrecht