Lijmen ... het been

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Sun May 23 15:22:12 CEST 1999

At 10:45 23-5-99 +0200, you wrote:
>Dus als je het nu verworpen referendum-voorstel per correctief referendum
>aan de bevolking zou voorleggen en 70% is het er mee eens, dan onderneem jij
>actie om via slimme achterkamertjes politiek dat voorstel er alsnog door te
>drukken ?????

Nee, niet via achterkamertjes. Maar moeten wij ons principe omgeven omdat
de meerderheid van het volk er anders over denkt? Natuurlijk niet.Ons
principe is niet: zoveel mogelijk doen wat de meerderheid van het volk wil.
D66 heeft wel degelijk eigen opvatting en die stroken lang niet altijd met
de wil van de meerderheid van het volk. D66 is niet voor
meederheidsdictatuur. Het gaat er ook niet om om zoveel mogelijk referenda
te houden als toppunt van democratie. Het gaat erom, dat mensen waar ze dat
nodig vinden invloed kunnen uitoefenen en - belangrijker - het referendum
zou politici dwingen beter met burgers te communiceren: beter uitleggen
waarom je bepaalde beslissingen neemt en beter luisteren naar wat mensen
beweegt.

Over principes gesproken. Ik ben voorstander van het referendum, maar als
de meerderheid van het volk dat niet zou zijn, dan zou ik opeens mijn
mening moeten veranderen? Ik dacht het niet. Wel wordt D66 "ingehuurd" door
een bepaald kiezersdeel om zoveel mogelijk van haar idealen te realiseren.
D66 is het aan haar kiezers verplicht om dat politieke spel zo slim
mogelijk mee te spelen. Het overtuigen van andere partijen en van het volk
is onderdeel van het spel.

Groet, groet,
Andor.