lijmen...natuurlijk doen! (was: lijmen...niet doen!)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun May 23 15:03:39 CEST 1999

At 17:17 21-05-1999 Friday , Andor Admiraal wrote:

>Natuurlijk moeten we lijmen! Sinds wanneer denkt D66 niet na over het
>landsbelang. Als lijmen kan, dan moeten we dat doen.

Dan moet je niet eerst de zaak op scherp zetten. Thom heeft de zaak hard
gespeeld, te hard naar mijn idee, omdat het effect op Wiegel
contraproductief is geworden. Maar héb je eenmaal die positie ingenomen,
neem dan alle consequenties op de koop toe. Wie zaait moet oogsten.

>Maar... als Paars-II gerepareerd moet worden, dan is daar wel ultra-sterke
>tweecomponentenlijm voor nodig. Het spreekt voor zich dat het referndum
>ruimschoots gecompenseerd moet worden. Daarom moet minimaal onderdeel van
>de eventuele superlijm zijn:

Andor, Thom heeft keer op keer benadrukt dat het niet het refernedum *an
sich*  is geweest dat de breuk heeft veroorzaakt, maar de woordbreuk van
een coalitiepartner. Die breuk is nooit meer te lijmen. De VVD heeft zich
als onbetrouwbare partner bewezen. Daarover dient de kiezer te oordelen,
niet de partijen zelf.

>- Een volledige gekozen burgemeester, dus geen beperkt experiment;
>- Een consultatief referendum en een nieuw referendumvoorstel;
>- Een veel ruimhartiger asielbeleid, met name gelet op de situatie in Kosovo;
>- Krachtige extra maatregelen om de C02-uitstoot te verminderen;
>- Extra geld voor klassenverkleining en computers in het onderwijs;
>- Een homohuwelijk zonder beperkingen.

wat een gesjagger, sorry hoor. Een bondgenoot (coalitiepartner) heeft
verraad gepleegd, heeft een onherstelbare principiele wandaad gepleegd, en
jij wil munt eruit gaan slaan, eraan gaan verdienen. Nee, het spijt me, dit
is een middenstandersmentaliteit. Ik hoop niet dat sociaal liberalen deze
weg gaan bewandelen.

 (snip)   > Als we lijmen met minder dat een pakket als bovenstaand,
>dan verliezen we elke geloofwaardigheid. Dan kunnen we maar beter goede
>verkiezingen tegemoet gaan.

Nee, we verzliezeb geloofwaardigheid als we met onze principes gaan
marchanderen. Thom heeft het tactisch misschien niet goed gespeeld,
strategisch heeft hij een uitskend stuk werk geleverd: het is weer
duidelijk dat met bepaalde principes niet te sjoemelen valt. Zelfs niet bij
betaling achteraf.  ik wil geen lid zijn van een sjoemel-partij  (pshhhh,
heee, mister,  wanna buy some nice pictures...).
De vriendelijkste groeten,

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl