vernieuwing

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sat May 22 19:32:28 CEST 1999

Aan Michiel Scheffer:
Laten we je bericht eens serieus nemen. "Wij zijn vóór dualisme in het
lokale bestuur..." Maar, in de paarse kabinetten hebben we daar in
praktische zin weinig blijk van gegeven want door de regeeraccoorden was de
rol van de Tweede Kamer vrijwel uitgespeeld en daar hebben wij aan
meegewerkt. Waarom zouden we op lokaal niveau willen waar we ons op
landelijk niveau niets van aantrekken?

"We zijn vóór een gekozen MP opdat die coördinerend etc. kan optreden..."
Maar tegelijkertijd bestrijden we de conclusies van het rapport van de
enquetecie. furieus omdat onze eigen minister anders in het nauw dreigt te
komen.

"We zijn vóór het referendum..." Maar als uit het referendum blijkt
(Rotterdam/Amsterdam) dat de burgers bv. geen stadsprovincies willen, dan
roept Michiel: "Wij zijn vóór stadsprovincies..." Dat gaat toch niet meer
als het volk reeds gesproken heeft?

Volgens mij is het allemaal wat minder eenvoudig dan Michiel het voorstelt
en daarom kom ik terug op een eerder standpunt dat in ieder geval door Arie
Dirkzwager gedeeld wordt: Laten we opnieuw beginnen bij het begin, d.w.z.
bezien vanuit welk mensbeeld we een samenleving willen nastreven en welke
structuren er nodig zijn om die gewenste samenleving in stand te houden. Dat
is heus moeilijker dan het lijkt maar bovenal: je bereikt dat niet met kaal
pragmatisme.
 Joop Swarte