Nieuwe "subjects" ter discussie.

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sat May 22 16:58:56 CEST 1999

Beste Pnyx-genoten,
        De onderwerpen die in onderstaand bericht aangesneden worden verdienen een
breder discussieplatform dan een partij-politiek Digitaal Cafe. Er worden
verschillende "subjects" aangesneden - ik voeg een suggestie voor de
subject-line toe als je op PNYX je commenteer wilt leveren en de discussie
aldaar op wilt starten en/of voortzetten.

Arie

>Date: Sat, 22 May 1999 07:24:50 +0200
>From: Michiel Scheffer <mrscheffer at wxs.nl>
>To:        Digitaal Cafe 66     <d66 at NIC.SURFNET.NL>
>we kunnen niet langer de
>problemen van de 21ste eeuw aanpakken met een staatskundige en
>bestuurlijke structuur van de 19de eeuw.
>
>Wij willen het referendum
        subject: (G)een referendum invoeren.
>omdat burgers van Nederland een halt moeten
>kunnenroepen aan de kaalslag op het onderwijs,
        subject: Onderewijspolitiek/begroting.
>de aanleg van een ijzeren
>rijn door de Betuwe,
        subject: (G)een Betuwelijn.
>of het invoeren van het rekeningrijden (leuk voor
>de VVD).
        subject: Wel/niet rekeningrijden.
>Wij zijn voor een gekozen Minister-President omdat we vinden
>dat een MP het gezag moet hebben en de legitimiteit om coordinerend en
>regisserend op te treden na de Bijlmerramp - en daarop aangesproken moet
>kunnen worden.
        subject: Heeft gekozen Minister-President meer gezag?
>We zijn voor en districtenstelsel
        subject: Verkiezingen met districtenstelsel.
>zodat de gekozene een
>rechtstreekse band met de kiezer heeft
        subject: Hoe bevorderen we band kiezer-gekozene?
>We zijn ook voor de
>rechtstreekse band tussen kiezers en gekozene omdat orakels uit Ljouwert
>een echt podium moeten hebben in plaats van een sigaar uit eigen doos.
        subject: Controle van kiezers op gekozenen.
>Wij zijn voor stadprovincies en voor
>kleine gemeentes omdat de burger moet weten dat de regio de regionale
>problemen (wonen, werken en vervoer...) echt kan aanpakken en zich
>herkent in lokale gemeenschappen waar hij zich herkent (veiligheid niet
>door camera's maar door elkaar in de ogen te kunnen kijken).
        subject: Big Brother of de-centralisering?
> [...]
>
>Aan onze voorliefde voor democratisering ligt immers iets nog diepers
>ten grondslag. Een mensbeeld. Een visie op de manier waarop we ons land
>moeten inrichten. D66 gaat uit van het individu, heeft groot vertrouwen
>in mensen. Daarom willen wij dat mensen zoveel mogelijk hun eigen leven
>in kunnen richten naar eigen inzicht. Mensen moeten zich zo goed
>mogelijk kunnen ontplooien. Wij willen mensen verantwoordelijkheid
>geven, invloed op hun leven en hun omgeving. Daarom hecht juist D66
>grote waarde aan onderwijs, een goed sociaal minimum en niet in de
        subject: mensbeeld en politiek.
>Door democratie als apart, losstaand doel af te schilderen, wordt D66
>dogmatisch. Je vraagt je niet meer af wat je eigenlijk met die
>democratisering probeert te bereiken, het middel is een doel op zich
>geworden. Net als de markt bij de VVD vaak een doel op zich is
>bijvoorbeeld.
        subject: Economie, welzijn, en politiek.
> [...]
>partij zie ik op dit moment zo openlijk haar middel tot doel zou
>verheffen. Voor zo'n one-issuepartij loop ik niet warm. Als we alleen
>democratisering van het staatsbestel echt prioriteit blijken te geven,
>waarom hebben we dan überhaupt nog een programmacommissie? Een
>belangrijk hoofddoel - ja, absoluut, en het is ons zelfs een
>kabinetscrisis waard! Maar zeker niet het enige wat willen bereiken met
>onze politieke inspanningen en laten we die indruk alsjeblieft niet
>opnieuw in de hoofden van de kiezers inprenten.
        subject: Principes of doelstellingen bepalend voor politiek beleid?

        Ik hoop met het aanreiken van deze "subjects" op een goede partij-politiek
overstijgende discussie die deelnemende potentiele kiezers ook beter in
staat stelt een keuze tussen de verschillende politieke partijen ("lijsten"
en "lijsttrekkers") te maken - zelf heb ik momenteel onvoldoende tijd om
voor elk van die subjects een aanzetje te geven.

Arie

  Accept that some days you are the statue, and some days you are the bird.
  To-day is to-morrow's "yesterday": build good memories and all evil will
be past.
  Look for eternal life - it is at hand and within reach.

For discussions on political issues in the Netherlands join the PNYX,
http://www.db.nl/pnyx (language Dutch, all citizens and members of
parliament are represented there independent of their membership of any
political party).