Lijmen ... het been

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Sat May 22 02:00:40 CEST 1999

Michiel Scheffer schreef onder andere:

> Maar wat is de garantie
>van de VVD nog waard als in de nieuwe eerste kamer zelfs 5 tegenstemmers
>voldoende zijn om een gewone meerderheid te beletten.

Lees ik dit goed ? Dus als alle partijen buiten Paars tegenstemmen kan het
voorstel al in eerste lezing sneuvelen ?

>Daarom gaan de verkiezingen
>vooral om de vraag of de burger ons ook het licht in de ogen gunt en
>onze kroonjuwelen weet te waarderen.

1. "de"verkiezingen... Dat leest nu niet als de woorden van een overtuigd
"lijmer".

2. Ik blijf de teneur tot overprofileren hierin gevaarlijk vinden voor een
kleine partij (zelfs voor een grote: "overwinnings-nederlaag").
Als er al een referendum bestond en grondwetswijzigingen zouden daarin ook
een 2/3 meerderheid nodig hebben, dan had het voorstel het ook niet gehaald.
In die zin was het meer Wiegel dan D66 die/dat radicaal democratisch
handelde.

Max Kok