lijmen...natuurlijk doen! (was: lijmen...niet doen!)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri May 21 18:21:37 CEST 1999

>Natuurlijk moeten we lijmen! Sinds wanneer denkt D66 niet na over het
>landsbelang. Als lijmen kan, dan moeten we dat doen.

Helemaal mee eens.
Strategisch ook uitstekend want je neemt critici ("D66 heeft gebroken") bij
voorbaat de wind uit de zeilen

>Maar... als Paars-II gerepareerd moet worden, dan is daar wel ultra-sterke
>tweecomponentenlijm voor nodig. Het spreekt voor zich dat het referndum
>ruimschoots gecompenseerd moet worden.

NEE !
Wat hier, en hieronder, werd voorgesteld is geen lijmpoging maar een weinig
verholen poging tot verder breken ("en dat zal binnen een minuut of drie wel
duidelijk zijn").

Het redelijke alternatief is volgens mij toegeven dat er geen politieke EN
electorale meerderheid is voor een correctief referendum, maar wel voor een
consultatief referendum.
Dus, gewoon doorgaan met het regeeraccoord Paars II waaraan wordt toegevoegd
dat er binnen een jaar een wetsvoorstel voor een consultatief referendum aan
de kamer wordt aangeboden.
((Blijkt dat een succes, dan kan er makkelijker een 2/3 meerderheid voor het
correctief referendum worden gevonden. Rome en Parijs zijn ook niet in 1 dag
gebouwd, zelfs niet in 33 jaar)).

Met het verder opschroeven van D66-eisen trap je juist in de val die Wiegel
heeft opgezet. Ik zie de koppen in de Wiegelbode al: "D66 Dramt Door", etc.
De electorale positie van D66  EN  de mening van "de mensen in het land"
over deze issue's  is gewoon niet zo dat je zo'n "lijmpakket" kunt
rechtvaardigen.

Max Kok

> Daarom moet minimaal onderdeel van
>de eventuele superlijm zijn:
>
>- Een volledige gekozen burgemeester, dus geen beperkt experiment;
>- Een consultatief referendum en een nieuw referendumvoorstel;
>- Een veel ruimhartiger asielbeleid, met name gelet op de situatie in
Kosovo;