Statuten en Huishoudelijk Reglement van D66

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Fri May 21 03:22:41 CEST 1999

Ik ga het nu hebben over onze eigen regeltjes. Dus als je daar niet in
geinteresseerd bent kan je meteen doorklikken naar een volgende
reactie..:-).

In ons Huishoudelijke Reglement hebben wij een titel 'Tussentijdse
verkiezingen der Tweede Kamer der Staten-Generaal'.  Artikel 38.1 luidt als
volgt:
'Op het moment dat een kabinet het vertrouwen van het parlement via een
motie van wantrouwen verliest, danwel het vertrouwen van de deelnemende
coalitiepartijen, zal ongeacht eventueel op gang te brengen "lijmpogingen"
onmiddellijk de kandidaatstelling voor tussentijdse kamerverkiezingen worden
opengesteld'.

De bizarre situatie doet zich momenteel voor dat van geen van de beide
genoemde gevallen aan de hand is, terwijl de kans op tussentijdse
verkiezingen levensgroot is. Er is geen motie van wantrouwen en we zijn ook
het vertouwen van de VVD en de PvdA niet kwijt. M.a.w. formeel gezien hoeft
het HB geen actie te ondernemen om de kandidaatstelling voor tussentijdse
kamerverkiezingen open te stellen.
Artikel 38.2 stelt echter dat: 'De kandidaatstelling sluit tien dagen nadat
het Koninklijk Besluit tot ontbinding van de Tweede Kamer en de datum van de
kamerverkiezingen wordt bekendgemaakt.' Strikt genomen zou de
kandidaatstellingsperiode dus maar tien dagen kunnen zijn, (Goede reden om
38.1 te wijzigen in meer algemene zin: 'Indien het kabinet haar ontslag
aanbiedt bij de Koningin...' o.i.d.) hetgeen mij volstrekt onwenselijk
lijkt.

Is ons hoofdbestuur al bezig om de eventualiteit van tussentijdse
verkiezingen voor te bereiden in de geest van ons Huishoudelijk Reglement?

Nog pikanter is onze eigen regelgeving op het gebied van het uitvoeren van
het verkiezingsprogramma. Artikel 57.3 stelt: 'Kandidaten voor het
lidmaatschap van de Tweede en Eerste Kamer der staten- generaal zijn
gehouden het verkiezingsprogramma naar beste vermogen uit te voeren.' Twee
opvallende zere plekken. 1. 'Kandidaten' zijn dus heel erg duidelijk geen
'Leden'. Dus als je gekozen bent is deze regel van generlei waarde meer
(want je bent geen 'Kandidaat'...). 2. 'Naar beste vermogen' laat een zeer
grote wereld van interpretatiemogelijkheden open en betekent ook dat zij die
namens D66 in de TK of de EK een bijzonder grote interpretatie vrijheid
hebben van 'naar beste vermogen uit te voeren'. Dit geldt ook voor de
'Kandidaten' voor het EP.

In aansluiting op, maar los van het voorgaande denk ik dat elk
afdelingsbestuurslid dat met gemeenteraadverkiezingen te maken heeft gehad
het met mij eens is dat de gruwelijk beroerd ingewikkelde regelgeving bij
het vaststellen van lijst en programma op lokaal niveau het rechtvaardigen
dat we onze statuten en reglementen op deze en bovengenoemde punten eens
kritisch tegen het licht houden.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels