Wie breekt....

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Fri May 21 02:46:25 CEST 1999

NOVA)

>Reactie:
>Het gaat er niet om wie de schuld krijgt voor het einde van paars. Het
>gaat erom wie met de eer kan gaan strijken, dat het politieke
>krachtenveld weer open is gegooid

Ik weet zo net nog niet of de schuldvraag (liever
verantwoordelijkheidsvraag) geen rol zal spelen. D66 heeft een deel van haar
stemmen bij de afgelopen verkiezingen verkregen door sterk op Paars II te
spelen. Op die stemmen hoeven we nu niet meer te rekenen. Of dat
gecompenseerd wordt door stemmers die vinden dat D66 ergens voor staat is
nog maar zeer de vraag, tenzij je *dat* beeld van meet af aan zeer sterk bij
de kiezer implanteert. Dat het politieke krachtenveld weer open is gegooid
zal, mijns inziens, de gemiddelde kiezer absoluut worst wezen.

 Straks valt er weer wat te kiezen.

Tja, maar wat... 'Voortschrijdend inzicht' moge een gevleugelde uitspraak
zijn, in de afgelopen tien maanden heeft het kabinet zich nog nauwelijks
kunnen profileren, dus ook D66 niet. En een bestendige gedragslijn dwingt
nog altijd meer respect af dan eenmalig de rug rechten. Ik zie -als kiezer-
niet dat, bij ons of bij andere partijen, er andere inzichten zijn in de
koers die ons land moet varen t.o.v. de vorige verkiezingen. M.a.w. wordt
het niet een soort copie van de verkiezingen van 1998?

KNIP

>De klus is geklaard. De hegemonie van het CDA is doorbroken en alle
>mogelijkheden liggen weer open.

Ook dat valt nog maar te bezien. In het beroerdste geval wordt de slapende
conservatieve vleugel van het CDA wakker en komt de rechterflank van de VVD
opeens weer in beeld, na dit echec van Wiegel. Zeg dan maar vaarwel tegen
het poldermodel en open consensus-politiek. We gaan jaren terug in de
politieke tijd en D66 mag de tijd tandenknarsend in de oppositiebankjes
verbeiden. En ja, daar zullen we best wel groter van worden, maar dat is wel
een erg hoge prijs.

>Het beste zou zijn een rompkabinet van PvdA en VVD, die de verkiezingen
>voorbereid. In die tijd kan D66 zich profileren.

Het lijkt me onmogelijk om je dan te profileren, nog afgezien van
de -overigens onterechte- verdenking die je daarmee op jezelf laadt dat je
uit de regering bent gestapt vanwege politiek opportunisme. Als PvdA en VVD
doorgaan zie ik ze niet het regeerakkoord herschrijven (althans dat hoop
ik). Dat betekent dat ook de D66 punten daarin verwoord zijn. Dat lijkt me
beroerd oppositie voeren.
Nee, voor D66 is het alles of niets. Of nieuwe verkiezingen, waar niet erg
veel mensen op zitten te wachten, of een geslaagde lijmpoging waarbij we
proberen nog meer van onze punten binnen te halen. We hebben onze rug recht
gehouden en laten zien dat onze beloftes en  principes ons alles waard zijn,
zelfs een kabinetscrisis. Ik kan mij echter goed voorstellen dat het
verstandig is om nu te laten zien dat we flexibel genoeg zijn om, gegeven
een serieus aanbod van PvdA en VVD, ons *te laten* lijmen.

Overigens is het te