debat

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Thu May 20 11:35:08 CEST 1999

Antwoord aan Vreekamp:
Ik heb in mijn reactie vooral over de inhoud gesproken en niet over de
bijkomende zaken die jij nu signaleert. Ik zeg overigens niet dat die zaken
onbelangrijk zijn maar daar ging het mij niet om.
Als ik dan toch nog een paar kanttekeningen mag maken bij je bericht:
- Er zijn een boel kale veertigers. Dat is toch niet iets om op te letten?
Zelf vind ik mensen die hun kaalheid verbergen door hun haar in een raar
model te kammen of er wat haar "bij te maken" (voetbaltrainer Advocaat)
nogal zielig. Op mij zou dat voor een lijsttrekker geen goede indruk maken.
-  Had Hans van Mierlo zo'n jeugdig appeal?
-  Het Haagse uniform (donker pak, blauw overhemd en afhankelijk van de tijd
van het jaar een gele of rode stropdas) lijkt er bij te horen. Vroeger was
je op een vergadering van de PvdA verdacht als je met een stropdas liep. Bij
SP en Groen Links is dat volgens mij nog zo. De graad van conservatisme is
bij veel mensen van hun uiterlijk af te lezen. De vijftiger met lange haren,
het kamerlid in een spijkerpak, relicten uit de jaren '60. De meeste
kamerleden en andere bestuurders schijnen verplicht in een donker pak te
moeten lopen en de fractie van D66 doet daar dapper aan mee. Het zij zo,
echt belangrijk vind ik het niet.
- Je wilt kennelijk dat D66 mensen op de lijst gaat plaatsen op grond van
hun leeftijd, dertigers. Zodra dat gebeurt, zal dat voor mij reden zijn af
te haken en weer: je gelooft toch niet dat Hans van Mierlo zoveel kiezers op
zich verzamelde op grond van zijn jeugdige uiterlijk? Hij heeft gewoon een
verkreukelde, verlopen kop maar de kiezers kijken daar wel doorheen. Het
gaat tenslotte toch om de boodschap.
- Tenslotte het belangrijkste: de boodschap.
D66 heeft heel hard iets nodig waardoor de partij zich onderscheidt van de
rest van het midden. Dat is NIET sociaal-liberaal want dat zijn de PvdA en
de VVD ook. Inhoudelijk hebben wij weinig meer te bieden dan de andere
partijen in het midden en die zijn nu eenmaal aanzienlijk beter in het volk
verankerd dan D66. Het gaat m.i. dus vooral om bestuurlijke procedures,
terug naar de oorsprong zogezegd. Wij moeten de mensen laten zien dat ze nu
bestuurd worden door een politieke elite van ex-ambtenaren waarop de kiezer
geen enkele invloed meer heeft vanaf het moment dat zij in politieke organen
plaatsnemen. Eens in de vier jaar kiezen en verder niks is uitermate
frustrerend voor een meelevend burger. De achterkamertjespolitiek die oook
D66 in de afgelopen jaren niet heeft kunnen doorbreken. Sterker nog: D66
heeft en volop aan meegedaan. Nou ja, die zaken: bestuurlijke procedures en
betere vertegenwoordiging van de burger, dat is volgens mij het terrein
waarop wij ons moeten onderscheiden.
Joop Swarte