Bewijs pressie Nato-landen op UNHCR

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Sun May 16 16:15:25 CEST 1999

Beste fractie en lijst,

Eerder heb ik op deze lijst het vermoeden geuit dat de Nato-landen de
UNHCR onder druk kunnen zetten om dusdanige uitspraken over de
noodsituatie van de vluchtelingen te doen, dat de Nato-landen zonder
gezichtsverlies geen vluchtelingen hoeven op te nemen.

Welnu, heden geeft de UNHCR toe dat ze inderdaad reageert op pressie van
Nato-landen. In de reactie van de UK and Ireland representative (van de
UNHCR) Hope Hanlan, op felle kritiek van een UK-parlementaire-commissie
op de UNHCR, staat het volgende over de reden waarom er voor de oorlog
slechts werd gerekend op 100.000 vluchtelingen:

(...)
She (Hanlan) also said that had the UNHCR deliberately made
contingency plans for only 100,000 refugees last
December. Had they estimated a higher number, it
would have undermined the Rambouillet talks, she said.
(...) BBC-news
http://news.bbc.co.uk/hi/english/uk/newsid_344000/344834.stm

De Nato-landen kunnen dus de UNHCR dingen laten zeggen die zij willen.
Vervolgens kunnen ze zich beroepen op diezelfde UNHCR om onder
humanitaire verplichtingen uit te komen.

Als dit geen sterk staaltje van jezelf napraten is, dan weet ik het niet
meer.

Fractie, graag uitsluitsel over wanneer er wordt begonnen met de
evacuatie de 11 dagen geleden door Kok beloofde 2e groep van 2000
kosovaren. Bij voorkeur op d66 at NIC.SURFNET.NL

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof

--
Vincent Nijhof
Nieuwe Leliestraat 152 Hs

020 6235927