Drst: a letter from Belgrade

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Wed May 12 12:56:04 CEST 1999

Thanks, dat is tenminste een antwoord waar ik iets mee kan.
Het is inderdaad op z'n zachtst gezegd verbazingwekkend dat  dit punt op
Bijlmer en Belgrado verschillende uitwerkingen heeft.

Groet,

Chido Houbraken

Unclassified

dit

=

Antitank munitie wordt van verarmd (depleted) uranium gemaakt. Dat is geen
geheim, het staat gewoon in de folders van de fabrikanten. Het wordt
gebruikt
vanwege het hoge soortelijke gewicht, en omdat het als afvalproduct van de
kernenergie industrie goedkoop is.

Het is natuurlijk wel radio-actief en ook het stof of oxide is giftig.
In Irak is dit soort munitie op grote schaal verschoten, het zou een
mogelijke
oorzaak van het golfoorlog syndroom kunnen zijn.

Uit de Bijlmer enquete weten we dat het ook als contra gewicht in
vliegtuigen
wordt gebruikt.

Het verbaast mij zeer dat dezelfde mensen die vinden dat er bij het
opruimen
in de Bijlmer veel meer veiligheidsmaatregelen hadden moeten worden genomen
om de mensen tegen het uraniumstof te beschermen, nu zeggen dat het in
Joegoslavie geen kwaad kan.
Hoe weet zo een uraniumstofdeeltje nu dat het in de Bijlmer wel kanker
kan veroorzaken maar in Belgrado niet ?
Zou de NAVO woordvoerder dat nog eens heel langzaam uit kunnen leggen ?

Emiel Stolp

Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen
Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith but
shall not be binding nor shall they be construed as constituting any
obligation on the part of the Bank