Eens met Oproep aan TK fractie, deel II

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon May 10 15:11:07 CEST 1999

vincent wrote:

> Hein heeft volkomen gelijk als hij de fractie oproept om een oorlog die steeds
> doellozer wordt te beeindigen. Wel heb ik grote twijfel of uitsluitend
> diplomatieke inspanning het doel wel kan bereiken. Mijn inschatting is dat
> Milosovic/Servie nog decennia lang de veiligheid in Kosovo kan dwarsbomen.

De fractie kan natuurlijk de oorlog niet beeindigen. Ze kan wel als
regeringsdeelnemende fractie haar invloed aanwenden enige sense and
sensiblity in de hoofden en de harten van hen die beslissingen nemen te
planten. De Grave wat historische en moreel besef bijbrengen. Ik wil
smoel zien van de fractie, ik wil duidelijke stellingnamen horen, ik wil
haar keuzen zien maken. Dat mis ik ontieglijk. Een partij die maar
worstelt en afweegt en dilemma op dilemma stapelt, en nooit daarin een
uitspraak wenst te doen en steeds maar stribbelend achter de NATO
aanschuifelt is voor mij geen inspiratiebron. Thom heeft allang tussen
de regels aangegeven dat ook hij politiek en moreel de grooste moeite
heeft met de gang van zaken. Spring er dan bovenop, Thom! Een oorlog
voeren om een oorlog te beeindigen heeft alleen in zeldzame gevallen
zin. Vietnam heeft de Amerikanen toch genoeg geleerd! Het lijkt wel of
Amerika plus Europa en daarmee de NATO uiterst moeilijk kunnen besluiten
gezamenlijke actie te ondernemen (denk aan Srebrenica), en áls eenmaal
een -contraproductieve- actie wordt ondernomen dat blijkt *stoppen* weer
een praktisch onmogelijk te nemen beslissing te zijn. De
besluiteloosheid is tergend.