Concept-motie voor JD-Congres: Fries als tweede rijkstaal

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Mon May 10 13:58:00 CEST 1999

Ramon Barends:

>Het Fries is toch alleen, naast het Nederlands, een rijkstaal ?

De term "tweede rijkstaal" schijnt nergens in de wet voor te komen.
Wel bestaat er een Wet op het Fries in het Rechtsverkeer en staan er
bepalingen over het Fries in de Algemene Wet Bestuursrecht (zie de
reactie van Jorn Jongma). In al deze gevallen gaat het om het gebruik
van het Fries binnen Friesland; daarbuiten is niets geregeld.
Nederland is geen tweetalig land, alleen Friesland is een tweetalige
provincie (en discrimineert daarmee tegen het Stellingwerfs!).

Tenslotte is er nog een wetsontwerp aangaande het Europees Handvest
Regionale of Minderheidstalen, dat door Nederland als een der eersten
ondertekend is. Daarmee erkent de Nederlandse overheid tevens het
bestaan van het Nedersaksisch en het Limburgs als regionale talen,
zonder dat dat overigens verder nog consequenties heeft: De erkenning
houdt alleen een erkenning van de culturele waarde van die talen in,
maar de overheid gaat niet in die talen corresponderen.

>Ook schreef je dat het Fries niet in de Grondwet staat. Waar is dan
>geregeld dat het Fries een Rijkstaal is... ?

Zie boven. Het Nederlands wordt trouwens ook niet genoemd in de
Grondwet. Terecht, vind ik. Eigenlijk ben ik het ook niet helemaal
eens met het D66 TK-verkiezingsprogramma om het Fries en het
Nederlands in de grondwet expliciet te noemen. Ik zag liever een
bepaling die bescherming van streektalen en dialekten in zijn
algemeenheid tot onderwerp heeft. Het standaard-Nederlands hoeft er
dan niet bij, dat heeft al een veel te dominante positie. Kunnen we
meteen ook het Groene Boekje helemaal afschaffen.

Herman

P.S.: Bron (yn it Frysk): http://www.fryskebeweging.nl/index.html