Kosovo

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon May 10 15:26:02 CEST 1999

J.L. Swarte schreef:

> [...]

Het wordt steeds duidelijker dat (fascistoide) Albanese milities al of
niet georganiseerd in de UCK medeverantwoordelijk zijn voor de misdaden.
De eenzijdigheid waarmee slechts Milosovic wordt gedemoniseerd maakt
afgewogen besluitvorming onmogelijk. De Balkan is een broedplaats van
politiek extremisme van bonte varieteit, van achterhaald nationalisme,
en van grove schendingen van andermans rechten door vele partijen en
groepen. Wil je als derde effectief intervenieren (áls je jezelf dat
morele recht al mag toeeigenen) dan dien je ondubbelzinnig bóven de
partijen te staan. Dat is de ijzeren opdracht van elke bemiddelaar. De
NATO heeft echter partij gekozen, en eenzijdig aan de Serviers de oorlog
verklaard. De Nato is partij geworden. Daarmee geeft de NATO impiciet
een moreel vrijgeleide aan de Albaanse nationalistische paramilitaire
groeperingen om hun eigen `Groot Albanese' project in Kosovo voor te
bereiden en militair uit te voeren. Deze politiek van `het westen' is
een zeer slechte. De NATO moet daarentegen álle partijen oproepen,
desnoods dwingen, zich te ontwapenen om langs de weg van harde
onderhandelingen het probleem te beslechten. De uiterste drukmiddelen
daarbij zijn economische en diplomatieke pressie, desnoods isolatie.
Onbezonnen militaire interventie, zo blijkt ook nu weer, brengt zeer
zelden een duurzame oplossing.