Concept-motie voor JD-Congres: Fries als tweede rijkstaal

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Mon May 10 10:35:31 CEST 1999

>Beste democraten (wat het in het Fries is ?),
Volgens mij verandert alleen de uitspraak, met een dakje (kapke) op de
eerste e van beste.

>Herman Beun:
>
>Mooi !

>Nee, maar het toenmalige bestuurslid politieke zaken, Boris van der Ham,
zei
>in het najaar 1998 dat de JD tegen het Fries was. Dit zou in het Politiek
>Programma van de JD staan. Dit is niet zo, en dus wil ik in het Politiek
>Programma hebben staan dat de JD het Fries wel steunt.

Dat is net sa moai fan Boris.

>Voor de landelijk voorzitter, inderdaad Boris weer !, zal het wel
>vernieuwend zijn !

>Het Fries is toch alleen, naast het Nederlands, een rijkstaal ?

Zoals je hieronder ziet is het (volgens mij) een officiele bestuurstaal en
het zou een rotzooi worden als je elke taal, streektaal of dialect diezelfde
status zou geven. Alle stukken van besturen zouden dan in alle mogelijke
plaatselijke dialecten beschikbaar moeten zijn, rechtzaken moeten er in
gehouden kunnen worden etc.
Het bevorderen van het gebruik van streektalen en dialecten lijkt mij echter
een goede zaak. Al moet je wel uitkijken dat je een taal ondersteunt die in
het dagelijks gebruik nog actief gebezigd wordt, anders wordt het wel erg
kunstmatig. Het hoeft van mij niet zo nodig als het alleen maar folklore is,
het moet mensen in staat stellen om zich in hun eigen omgeving op hun eigen
manier te kunnen uitdrukken.

>Ook schreef je dat het Fries niet in de Grondwet staat. Waar is dan
geregeld
>dat het Fries een Rijkstaal is... ?

In de algemene wet bestuursrecht is geregeld dat het fries een officiele
bestuurstaal is, om precies te zijn in de artikelen 2:7 t/m 2:12. Voorzover
ik weet is dit de enige basis voor het etiketje rijkstaal, de wetsartikelen
zijn echter gericht op bestuur en rechtspraak.

Groetnis, Jorn