vluchtelingen

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sat May 8 16:44:54 CEST 1999

Aan Vincent Nijhoff
Je moet niet denken dat ik bezwaar heb tegen adequaat ingrijpen in een
noodsituatie. Ik heb wel bezwaar tegen het hap-snap beleid dat te dien
aanzien wordt gevoerd en zie met eigen ogen dat daardoor iedere ingreep ten
koste gaat van andere vluchtelingen. In onze AZC's heerst echt heel veel
verdriet en er zijn heel veel wanhopige mensen die al jaren wachten op een
verblijfsvergunning. Het voorbeeld waar ik nog steeds verbijsterd over ben
is een broer en zus uit Bosnië die in 1993 tegelijk in Nederland aankwamen.
Zij is inmiddels Nederlandse, hij heeft nog steeds geen verblijfsvergunning.
Laat Kok dat maar eens uitleggen! Hij mag niet werken en teert maar wat op
de zak van zijn zuster maar kan als Bornische Serviër ook niet meer terug
naar Bosnië want daar heert ene meneer Izetbegovic die bijzonder weinig op
heeft met orthodoxe Serviërs. Wij zijn die Izetbegovic inmiddels alweer
bijna vergeten want we leven snel maar een Serviër die daar terugkomt, wordt
bepaald niet met open armen ontvangen. De jongeman was 23 toen hij in
Nederland aankwam, inmiddels 29. Als ik dan merk dat de politiek plotseling
toezeggingen blijkt te kunnen doen als ze er vrij zeker van zijn dat dit in
goede aarde valt bij het grote publiek, trek ik een armoedig gezicht. Kok
met z'n toezeggingen voor Kosovaren terwijl hij nog nooit één keer
belangstelling heeft getoond voor gewone mensen die zonder hongerstaken maar
doordouwen, maakt mij lichtelijk onpasselijk.
Joop Swarte