Kosovo

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sat May 8 16:04:09 CEST 1999

Ik zie een aantal oproepen aan de TK-fractie etc. om de oorlog in Servië te
beëindigen. Wat ik echter mis is ook maar één woord over de vraag hoe druk
kan worden uitgeoefend op Milosovic om toe te staan dat een internationale
strijdmacht in Kosovo toezicht houdt en voorkomt dat de bevolking nog verder
wordt afgeslacht en van identiteit ontdaan. Milosevic en zijn semi-militaire
boeven worden zelfs niet genoemd door alsof daar niet de oorzaak van deze
ellende ligt. Wie praat over hun misdaden?
Eén woord van Milosevic is voldoende om een einde aan de oorlog te  maken
maar hij weigert dat uit te spreken. Nog hedennacht kunnen zijn "onderdanen"
rustig slapen maar hij denkt er kennelijk niet over, gesteund door een
dronkenlap in Moskou. Wie zoekt er nog naar Mladic, Karazic? Alles schijnt
te mogen als de NATO het maar niet doet. Wie de weerlozen wil beschermen in
deze boze wereld zal helaas van tijd tot tijd geweld moeten gebruiken en
weet wel: wie nu toegeeft, is verantwoordelijk voor de ellende van de nabije
toekomst zoals Chamberlain alleen maar droefheid gebracht heeft.
Joop Swarte