Eens met Oproep aan TK fractie, deel II

vincent vincentn at XS4ALL.NL
Sat May 8 14:47:31 CEST 1999

Als het doel van de Nato is om Servie te mollen, dan moet ze vooral zo doorgaan.
Maar ik had de indruk dat het doel was om alle (voormalige) bewoners van Kosovo in
staat te stellen om veilig in Kosovo te leven. Laat ik voor de rest van dit
schrijven van het tweedstgenoemde doel uitgaan.

In de eerste weken van de oorlog werd het doel nog gediend. Doordat veel van de
bewapening van Servie werd uitgeschakeld, werd Servie minder in staat gesteld
anderen te terroriseren. Momenteel lijkt het er op dat de het overgrote deel van
de bombardementen zich niet richt op vernietiging van Servische wapensystemen.
Daarmee zijn we in de fase van het doelloos bombarderen gekomen.

Nu zullen mensen zeggen, ja maar bruggen zijn zijn ook strategiche doelen. Ja
volkomen gelijk. Maar uitsluitend voor de korte termijn, als je van plan bent een
invasie in Kosovo te plegen. Maar daarvoor worden nu juist absuluut geen
aanstalten gemaakt. Een beetje een drog-strategisch doel dus.

Hein heeft volkomen gelijk als hij de fractie oproept om een oorlog die steeds
doellozer wordt te beeindigen. Wel heb ik grote twijfel of uitsluitend
diplomatieke inspanning het doel wel kan bereiken. Mijn inschatting is dat
Milosovic/Servie nog decennia lang de veiligheid in Kosovo kan dwarsbomen. Daarom
wil ik graag een toevoeging op de oproep van Hein maken.

--
Toevoeging:
Militair ingrijpen is alleen gerechtvaardigd als het doelgericht een oplossing

Ook uit de manier waarop we omgaan met de vluchtelingen uit Kosovo blijkt dat we
absoluut niet niet doelgericht bezig zijn. We zeggen dat we Servie bombarderen om
de misdaden tegen de Albanese Kosovaren tegen te gaan. Maar tegelijk laten we het
toe dat dezelfde mensen net over de grens omkomen in de drek van zogenaamde
kampen.

De jaarrekening van de Nederlandse regering zal er dit jaar wel interessant uit
gaan zien. Een megabedrag aan bommen en een heel klein postje voor vluchtelingen.
Ik hoop echt dat er tegen die tijd iemand die verstand heeft van boekhouding er op
toeziet dat de cijfers niet kunstmatig naar elkaar toe worden getrokken. Het is
namelijk een klein kunstje om zo veel mogelijk oorlogskosten onder te brengen bij
bij andere posten en andersom zo veel mogelijk kosten die maar gedeeltelijk iets
met vluchtelingen te maken hebben volledig op de vluchtelingenpost te boeken.

Met vriendelijke groeten, Vincent Nijhof.