Aanval op Joegoslavie

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Mar 25 18:53:52 CET 1999

At 18:03 25-03-1999 Thursday , e.r. stolp wrote:

>Als je uitgaat van een mensenrechten beleid of van zelfbeschikkingsrecht van
>volkeren is het beleid van het westen volkomen onbegrijpelijk.
>Als je aanneemt dat de Navo landen gewoon de pest hebben aan Serviers en als
>beleidsdoel het opdelen en bezetten van Servie hebben, dan zit er een
>herkenbare lijn in het NAVO beleid.

En daarmee wijs je op des keizers naaktheid. Je mag dit nu niet zeggen, het
is oorlog, en we moeten achter `onze mannen en vrouwen in uniform' staan.
Deze oorlog is een prestige-strijd geworden van macho-mannen-leiders
(Clinton-Milosovic, met de mindere haantjes  erachteraan huppend). Deze
oorlog is een resultaat van de mondiale verzieking van het politieke
bedrijf. Een verzieking waarbij slechts carriere en macht de drijfveren
voor het politieke leiderschap zijn, en niet (of nauwelijks) idealen,
principes of  historisch besef. Grote, wijze, geestelijk volwassen leiders
zijn schaars geworden (Koffy Annan is er nog een, en Nelson Mandela, maar
ze zijn uitzonderingen). Deze oorlog speelt zich af op de psychologische
leeftijd van 11, 12 jaar oud. Vechten in de zandbak.  Ego tegen ego. Kanon
tegen kanon. Ik kan verder dan jij. Enzovoorts. Wat me verbijstert is de
algemene acceptatie van deze zandbak. We kijken ernaar alsof het een
computergame is. Ik denk zelfs dat deze oorlog voor velen amusementswaarde
heeft. De vervreemding is inderdaad tot cultuur geworden, Marx heeft gelijk
gekregen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl