Aanval op Joegoslavie

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Thu Mar 25 21:21:51 CET 1999

At 14:33 25-3-99 +0100, you wrote:

>die

>wanneer
>ik
>
>Natuurlijk zijn er allerlei praktische bezwaren tegen een afscheiding
>van Amsterdam, en daarom lijkt het me ook niet zo waarschijnlijk dat
>Amsterdam dat ooit zou willen.
>
>Maar Kosovo is niet de hoofdstad van Servie, heeft bij mijn weten geen
>bijzondere economische betekenis voor Servie en is geen klein eilandje
>midden in de Servische republiek. Er is dus geen enkele reden waarom
>Servie zijn "bestaansrecht" zou verliezen als Kosovo zich afscheidde.

Dus alleen economische redenen zijn belangrijk bij de beslissing om je al
of niet af te scheiden..... Kosovo heeft wel degelijk zeer belangrijke
waarde voor Servie, dat moet toch wel duidelijk zijn, dit afgelopen jaar....
Wanneer alleen economische redenen zouden spelen in soevereniteitskwesties,
is het begrip staat/natie totaal overbodig, want dat impliceert enige
emotionele verbondenheid met het geografische gebied.

> [...]
>In de opvatting van Glenn mag Amsterdam, als daar op een gegeven moment
>in meerderheid Marokkanen zouden wonen (of Fransen, Finnen, Zwitsers,
>etc.), zich niet van Nederland afscheiden, _omdat_ er in Amsterdam
>oorspronkelijk in meerderheid Nederlanders woonden. Dat is geen claim op
>praktische, maar op historische/etnische/nationalistische gronden. Wij
>Nederlanders hebben blijkbaar recht op het grondgebied van Amsterdam
>omdat onze voorvaderen daar eeuwenlang gewoond hebben. Ik vind dat
>vreemd. Mijn voorvaderen woonden helemaal niet in Amsterdam (en toch
Ik vind wel degelijk dat historische en etnische en nationalistische
gronden een rol mogen spelen.. al was het alleen maar om het feit, wanneer
je deze gronden niet zou mogen meewegen, je nauwelijks een eigen staat kan
opbouwen. Een provincie met een beetje zelfstandige economische functie zal
zich dan meteen afscheiden, nationalistische gronden hoeven toch niet
meegewogen te worden...
Ik vind dat we heel eng politiek correct progressief blijven denken wanneer
we nationalistische motieven bagataliseren.. of beschouwen als derderangs
argumenten...
Bedenk wel, dat een van de belangrijkste redenen waarom Nederland bestaat
een nationalistische is.....

Paul