Aanval op Joegoslavie

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Thu Mar 25 18:03:34 CET 1999

Unclassified

Herman Beun schreef

> Gepikt zal het misschien niet worden, maar wat zou er zo verwerpelijk
> aan zijn? Het is toch van de gekke dat mensen die niet in een bepaald
> gebied wonen kunnen uitmaken wat ermee moet gebeuren! Het zijn juist die
> achterlijke historische claims die de Joegoslavische ellende
> veroorzaken. Wij zeggen toch ook niet dat Vlaanderen Nederlands moet
> worden?

Hier zit een van de kernen van het probleem en de reden waarom het beleid
van de westerse landen zo weinig effectief is.
Toen de Joegoslavische krisis begon hebben de westerse landen gezegd dat
staten gevormd moeten worden op etnische grondslag en dat daarom Slovenie,
Kroatie en Bosnie zich van Joegoslavie af mogen scheiden.

Toen met hetzelfde argument de gebieden waar Serviers de meerderheid vormen
zich van Kroatie en Bosnie wilden afscheiden om zich weer bij Servie te
voegen hebben de westerse landen gezegd dat staatsvorming op etnische grondslag
rascistisch is en beslist niet kan worden toegelaten. We hebben de Serviers
in Bosnie gebombardeerd om hen te dwingen tegen hun zin in een multiculturele
staat te wonen en we hebben de Kroaten geholpen met etnische zuiveringen in
hun gebied.

En nu de Kosovo Albanezen zich willen afscheiden zijn de westerse landen weer
van standpunt veranderd en wordt het nieuwe standpunt er weer in gebombardeerd.

Als je uitgaat van een mensenrechten beleid of van zelfbeschikkingsrecht van
volkeren is het beleid van het westen volkomen onbegrijpelijk.
Als je aanneemt dat de Navo landen gewoon de pest hebben aan Serviers en als
beleidsdoel het opdelen en bezetten van Servie hebben, dan zit er een
herkenbare lijn in het NAVO beleid.

Het lijkt mij dus terecht dat de Serviers geen enkel vertrouwen in welk
voorstel van de westerse landen dan ook hebben.
De Servische opvatting dat een 'NAVO vredesmacht' in Kosovo alleen maar tot
doel heeft om de Albanezen in staat te stellen om de Servische inwoners het
land uit te zetten zal niet bezijden de waarheid liggen.

Emiel Stolp