Aanval op Joegoslavie

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Mar 25 10:01:24 CET 1999

>* waarom Servie wel en China niet? (China onderukt al jaren het landje
>Tibet, en onze koningin gaat er gezellig op de thee).
[etcetera]

Heeft iemand ooit gezegd dat de internationale diplomatie eerlijk is? De
uitslag hangt van ongelofelijk veel faktoren af, zoals de kracht van de
tegenstander (China aanvallen vanwege Tibet ontketent W.O. III), de belangen
(economische, "brandhaardpotentie"), en de onderhandelingsvaardigheden van de
partijen.

>Enz. Waar het op aankomt is de eenzijdigheid van de acties. Servie gedroeg
>(gedraagt) zich onacceptabel mbt Kosovo, dat klopt. Maar ingrijpen op basis
>van de argumentatie die nu gegeven wordt is willekeur. En opportunisme.

Dus moet je je kop maar in het zand steken en niets doen? Of, zoals de Russen
willen (oh, wat zijn die jongens pacifistisch als het om de Serven gaat), maar
eindeloos door blijven onderhandelen (waarover?) terwijl het moorden door
gaat? "Sorry jongens, maar we hebben de Koerden laten stikken dus steken we
naar jullie ook geen poot uit" Lekker consequent, dat wel...

Ook ik had graag gezien dat Turken, Israeli's, etcetera, wat forser aangepakt
werden maar ik ben heel blij dat er ten minste in _dit_ geval doorgezet is. Om
te laten zien dat het niet altijd om economische belangen gaat, en gewoon
omdat het het enige is wat nog rest om te pogen de Kosovaren een beetje te
helpen.

Het is een beroerd middel, en de kans is groot dat het niet helpt (tenzij
de aanvallen een paar weken doorgaan - een VS luchtmachtgeneral b.d. zei
vanmorgen dat het mogelijk is het Servische leger zonder de hulp van
grondtroepen grotendeels uit te schakelen), maar ik heb nog niemand met een
beter alternatief horen komen.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>