De minst bedeelde (was: internetspreekuur)

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Mar 24 10:48:37 CET 1999

Michiel schreef:

knip
>. Dat betekent
> dat de informatie-tweedeling in een breuklijn ligt van 85/15 en niet
> zoals het woord tweedeling suggereert bij 50/50.

Het woord tweedeling suggereert natuurlijk niet dat de deling in het
midden ligt. Wel zal er dus altijd een mate van deling zijn.

>Hetzelfde geld voor de
> armoedegrens: die ligt ook ongeveer bij 90/10. De kllof tussen arm en
> rijk neemt toe en ook de kloof tussen informatierijk en informatiearm
> neemt toe. Niet omdat de armen armer worden, maar vooral omdat de rijken
> rijken worden.

Dit is niet waar. Het aantal mensen wat onder de armoedegrens leeft
neemt niet toe (goede zaak) echter het tekort van de mensen die wel
onder de grens zitten neemt ook toe. De afstand naar het minimum. Dus
de armen worden wel degelijk armer, al komen er minder armen bij. Ik
heb de laatste cijfers niet maar ik gok dat dat nog steeds zo is.

Verder ben ik het met hem eens.
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)