AW: frustraties

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Wed Mar 24 10:47:57 CET 1999

> Twee verkiezingsronden geleden was D66 met 11 zetels (=1/3 van het totaal)
> de grootste partij in Den Helder. De afdeling had ook relatief veel leden.
> Nu zijn er nog 4 zetels, niet in het minst doordat de fractie zich het
> apezuur werkt in de stad, ook buiten de politiek. Het kan niet anders dan
> dat het verlies voor het overgrote deel veroorzaakt wordt door de
> landelijke
> politiek.

Oneens, als partij hebben we een nu aantal verkiezingen verloren. Dat er ook
een verantwoordelijkheid bij onze vertegenwoordigers in Den Haag ligt is
onmiskenbaar maar ook afdelingen en regio's dragen hiervoor
verantwoordelijkheid. In een aantal plaatsen heeft D66 goede uitslagen
behaald zowel bij de gemeenteraad als de provincie. Wanneer je dan kijkt wat
er bijzonder is aan die plaatsen dan zie je dat daar op verschillende
manieren D66 goed wordt gepositioneerd. Ik wil niet ontkennen dat er door
D66 vertegenwoordigers niet ontzettend hard wordt gewerkt maar volgens mij
moet het effectiever. Dat betekend keuzes maken, toch maar naar die
buurtvereniging waarvan je weet dat er misschien niets anders gebeurd dan
schelden op de politiek, organiseer maar bijeenkomsten met groeperingen die
nu niet op ons stemmen en dat misschien nooit zullen doen, ga maar langs de
deur om je voor te stellen en aan te geven waarom mensen op D66 zouden
moeten stemmen, kom vanuit de oppositie met goede afwijkende/opvallende
voorstellen liefst in samenwerking met belangengroeperingen. Zo zijn er vast
nog veel meer dingen te noemen die lokale D66 politici kunnen gebruiken om
duidelijk te maken waar ze lokaal voor staan. Ik zeg hier niet mee dat het
uitvoeren van bovenstaande voorbeelden de oplossing is voor de huidige
problemen maar ik zie zo vaak dat ook D66 politici zich verliezen in de
drukte van het (raads)werk dat ze vergeten dat ze daar met een mandaat
zitten en dat de kiezer eisen heeft wil ze na vier jaar dat mandaat weer
verlengen.

> En hoe vertel je het de burgers van een stad als Den Helder, waar
> vrijwel iedereen voor zijn/haar inkomen afhankelijk is van Defensie, dat
> D66
> instemt met bezuinigingen zonder ook maar een moment te hebben nagedacht
> over de redenen en de gevolgen van de bezuinigingen?

Dat lijkt me heel moeilijk Joop, hoewel je conclusie door een meerderheid
binnen het congres van onze partij niet werd gedeeld kan ik me voorstellen
dat het voor de D66'ers in Den Helder moeilijk valt uit te leggen. Dat is
voor mij overigens geen argument om het standpunt aan te passen, die
problemen spelen overal. Er bestaan nu eenmaal verschillende
verantwoordelijkheden, de raadsfractie heeft verantwoordelijkheid op lokaal
niveau, de landelijke fractie op landelijk niveau. En in Den Helder zal het
ongetwijfeld makkelijker zijn om uit te leggen waarom de Noordtak van de
Betuwelijn over bestaand spoor zou moeten en ik daar in Deventer, bij de
mensen die op nog geen 80 meter van dat bestaande spoor wonen, weer meer
problemen mee zal hebben.

Marc-Jan Ahne
Deventer