De minst bedeelde (was: internetspreekuur)

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Wed Mar 24 10:45:01 CET 1999

At 10:25 24-3-99 +0000, Arie Dirkzwager wrote:
>        Niet helemaal mee eens: laat ieder zijn/haar eigen
verantwoordelijkheid
>voor zijn/haar keuzen in het leven met een basisinkomen dat garandeert dat
>zij (financieel) niet "kansarm" zijn.

Dat ligt er maar net aan hoe hoog dat basisinkomen wordt. De VVD heeft in
1994 een soort "basisinkomen" voorgesteld, dat noemde zij het basisstelsel
(ofwel ministelsel). Alle uitkeringen werden afgeschaft en iedereen met een
uitkering werd in een basisinkomen-achtige bijstand gezet. Het netto
resultaat was een finke bezuiniging op sociale zekerheid, maar ik betwijfel
of dat "financieel kansarmen" er zoveel beter van zouden zijn geworden.

Wat de verantwoordelijkheid voor het eigen leven betreft, de
verantwoordelijkheid om zelf voor een inkomen te zorgen wordt de burger met
een basisinkomen juist afgenomen.

Groet, groet,
Andor.