frustratie

Ed Grootaarts grootaar at GIRONET.NL
Tue Mar 23 22:24:55 CET 1999

vanzelf terug.

Ed Grootaarts
    -----Oorspronkelijk bericht-----
    Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]namens
Jos van der Veer
    Verzonden: maandag 22 maart 1999 14:55
    Aan: d66 nic.surfnet
    Onderwerp: frustratie

    Al vele jaren in de plaatselijke politiek als gemeenteraadslid. Veel
verkiezingen meegemaakt. Geprofiteerd van "van Mierlo" effecten en van
"Terlouw effecten". Klappen gekregen toen het landelijk slecht ging met de
partij.
    Uitslagen van provinciale en gemeenteraadsverkiezingen vrijwel altijd
conform landelijke trend. Geen afrekening, zowel positief als negatief, van
plaatselijk gevoerde beleid. Bij de laatste provinciale staten- en
gemeenteraadsverkiezingen een dramatisch slechte opkomst waarbij, naar mijn
waarneming, veel potentiële D66 ers thuisblijven. Mensen die tegen mij
zeggen: "ik vind dat jullie het aardig doen maar ik stem geen D66".
    Verkiezingsgevechten die vooral bepaald worden door landelijke politici
en landelijke media.
    Kortom, frustratie alom voor een plaatselijke politicus.

    Een andere ontwikkeling, opkomst van plaatselijke partijen. Mensen die
daar wel op gaan stemmen zonder het idee te hebben op een landelijke partij
te stemmen.
    Wordt het geen tijd voor de plaatselijke politiek om de verpakking aan
te passen?
    Sociaal-liberale idealen te verpakken in een plaatselijke partij? Of
blijven doorgaan en steeds maar weer worden afgerekend door de resultaten
van de landelijke politiek? Heeft iemand ervaring met plaatselijke partijen
en de relatie daarvan met D66?

    Jos van der Veer