frustratie (er komt een moment)

J.H. Stuurman jostu at GIRONET.NL
Tue Mar 23 22:09:58 CET 1999

Ik ervaar de lokale gevolgen van de landelijke trend als zeer frustrerend. D66 Oud-Beijerland (in grootte de tweede partij; 3 vd 19 zetels) voerde in de periode 94-98 een heldere oppositie.
        Lokaal ontstonden er in 97 drie primary issues:
        1. Antihouding Gedoogbeleid softdrugs (weigering coffeeshop)
        2. Antihouding tegen verkeersremmende maatregelen
        3. Arrogantie van het college

        Onze houding bij deze onderwerpen: 1. verdeelde fractie (voordeur-achterdeur) 2. hier steunden we verkeersremmende maatregelen van het college. 3. We bevochten de arrogantie vier jaar langs als de beste.

        Eind 1997 wordt Beijerlands INitiatief (BINT) opgericht.Men maakt een D66 programma, zelfs de verkiezingsleus (een luisterend oor) was identiek. Er waren twee duidelijke afwijkingen: Geen enkele vorm van softdrugs gedoogbeleid en wat ik maar samenvat met "Oud-Beijerland mobiel".

        BINT wint met 8 vd 19 zetels gigantisch. De grootste fractie daaropvolgend heeft er 2. D66 ( ik dus in dit geval) viel terug van plaats 2 naar 5 van 3 naar 1 zetel.

        Let op: het programma van BINT en D66 hebben meer overeenkomsten dan met welke ander dan ook ! Dat is ook de reden waarom ik met gemak tot het college kon toetreden. Zo kreeg ik met 7% van de stemmen 20% invloed op het beleid.

        Toch ben ik na 4 jaar hard werken als politieke partij verder gezakt dan terug bij af. Na een jaar wonden likken en de PS verkiezingen nog vers in het geheugen geef ik mezelf nog 15 maanden om te beslissen hoe ik mijn politieke idealen zal kunnen blijven verwezenlijken. Bij D66 (waar ik me in de politieke sfeer zeer thuis voel), bij een combinatiepartij (PvdA,GrL,D66) of een nieuwe lokale.

        Help mij nog maar eens aan argumenten !

        John Stuurman
        D66-wethouder
        Oud-Beijerland.