Lambrechts over Microsoft en Hermans

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Mar 23 22:27:32 CET 1999

>Uit de krant, uit computertijdschriften, via Internet, in gesprekken
>met mensen uit de ICT-wereld, via email.

Hmm. Vraag het eens aan Sun, of zo. De bronnen die je noemt zijn op
automatiseringsgebied notoir onbetrouwbaar (te beginnen met IT-ers
zelf)

>(Overigens is de vraag 'Ik weet niet waar je je informatie vandaan
>haalt' een retorisch trucje. Een standpunt verdedigen door middel van
>een retorisch trucje maakt op mij geen sterke indruk.)

Nee, ik wilde dat echt weten. Nu weet ik het: uit onbetrouwbare bronnen ;-)

>Dat Java aan het ISO is voorgedragen ter standaardisering wil toch niet
>zeggen dat SUN het intellectueel eigendom over draagt, of wel soms?

Nee, maar wel dat Sun zich verplicht om het intellectueel eigendom beschikbaar
te maken, etcetera.

>Volgens de redenering-De Groot kan men ook beweren dat een keuze voor
>Windows je niet afhankelijk maakt van Microsoft.

Verschillen met Sun/Java:
- Je moet geld betalen aan Microsoft om van Windows gebruik te mogen maken;
- Microsoft alleen bepaalt hoe Windows verandert/groeit/...;
- Je hebt geen beschikking over de broncode om Windows op andere machines
  aan het lopen te krijgen.

>(Voor de goede orde wijs ik erop dat Linux je afhankelijk maakt van
>1 persoon. Zo erg is het zelfs bij Microsoft niet.)

Je bedoeld van Linus Torvalds, de "projektleider" van de "afdeling" Linux
kernel? Aperte nonsens. Lees de GNU Public License, om te beginnen.

>Op dat moment was SUN de enige fabrikant van computers waarop Java
>direct kon draaien. Voor zover andere hardwarefabrikanten iets in
>Java zagen was er een emulator nodig. Uw bewering is dus onjuist.

Ook op een JavaStation draait Java op een "emulator" (dit heet een virtuele
machine). Er is hier an sich weinig verschil tussen JavaStations en andere
NC's.

>Maar op de JavaStations draaide elke toepassing al ongelofelijk traag
>en op machines waarop Java moest worden ge-emuleerd was het hopeloos.
>Om die reden heeft Corel het ambitieuze project om een WordPerfect-
>suite in Java uit te brengen dan ook gestaakt.

Corel had de foute aanzet; StarOffice doet het beter en draait uitstekend
op een JavaStation.

>De subfaculteit der Psychologie UvA beheert een netwerk met zo'n 500
>Macs middels 1 formatieplaats systeembeheer. Het netwerk inbegrepen.

Verborgen kosten? "Total Cost of Ownership"? Hoe vaak verliezen mensen tijd
omdat MacOS weer eens hangt, er conflicterende extensies in de Systeemmap
staan, etcetera? Ook die kosten moeten boven water gebracht worden (tenzij
in het geval van NC's, daar zijn ze verwaarloosbaar klein). Bij Windows
werkplekken zijn ze schrikbarend hoog (TCO in de orde van grootte van
5000 tot 10000 gulden per jaar), maar ook MacOS heeft genoeg nukken die
verborgen beheerskosten met zich meebrengen.

>Vooralsnog is er van educatieve software onder Java nauwelijks sprake,
>als ik u mag geloven. Voor andere platforms is die software er wel.
>Overigens, emailen vinden de meeste schoolkinderen het leukst. Dat kan
>met vrijwel elk platform en je hebt er geen Kennisnet voor nodig.

Gaat het erom wat kinderen leuk vinden? Dan kunnen we gewoon PlayStations
neerzetten.

>Zeker, maar het is niet te hopen dat het LAN uitvalt. Dan ligt bij
>NC's namelijk meteen alles plat. Bij andere oplossingen niet.
>Het stelt dus forse eisen aan het LAN. En er zijn ook oplossingen
>denkbaar zonder LAN.

Een rechtdoorzee LAN als je op een gemiddelde school zal vinden heeft een
uptime die boven de 99.99% ligt. Dat lijkt me geen beslissingsfaktor van
belang. Zonder LAN kan je sowieso weinig doen, tenzij je alle software op
alle machines wilt gaan installeren, onderhouden, ... (in plaats van op
een centrale server).

>Het bedrijfsleven wordt toch ook gehackt meneer De Groot? Waarom ge-
>bruiken financiele instellingen eigenijk huurlijnen in plaats van
>Internetverbindingen?

Onbekend maakt onbemind. Daarnaast hebben financiele instellingen iets meer
te verliezen bij een kraak.

>Zelfs de telefoongids op Internet is onlangs weer gekraakt.

Die is dan ook openbaar toegankelijk en niet onderdeel van een VPN. Slecht
voorbeeld in deze context (nu moet ik zeker zeggen dat je een zwakke
discussiepartner bent?).

Ik hou trouwens op met deze discussie: hij is voor de rest van de lijst
waarschijnlijk ontzettend saai, gaat steeds technischer worden, en is
dus off-topic.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>