internetspreekuur

Tue Mar 23 15:59:54 CET 1999

At 09:09 23-03-1999, Cees de Groot wrote:

>En afgezien daarvan: het gaat dingen zo grondig veranderen, dat het daarna
>niet meer echt relevant is of je ook nog faxen en brieven kan schrijven.

Dat denk ik ook.

>Als je echter al een PC plus blablabla heb staan, wordt een email opeens

Zeker, maar daar hadden we het niet over. Ik vroeg me hardop af of de
heer Arda er wel rekening mee hield dat de stem van digibeten en min-
vermogenden nog minder zou worden gehoord dan nu reeds het geval is.
Ik had dus de belangen op het oog van de groepen die *niet* een PC plus
blablabla hebben staan.

>Email is de meest laagdrempelige vorm van communicatie die er is.

De discussie heeft voldoende duidelijk gemaakt dat dit een definitie-
kwestie is, lijkt me.

>(kan iemand van de fraktie hier commentaar op geven?). Ik vermoed dat als
>je het email volume extrapoleert naar, zeg, 75% "internet-dekking" in
>Nederland, dat je ver boven de hoeveelheid post/faxen/telefoontjes
>uitkomt die men nu krijgt.

(Hebben we het dan over mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is om
even de D66-fractievoorzitter van de gemeenteraad of een kamerlid op
te bellen? Want daar ging het om.)

Wellicht onbedoeld snijdt De Groot hier een kolossaal probleem aan.
Stel dat email inderdaad laagdrempeliger is. Dan zal het volume van de
contacten tussen burger en politicus wellicht fors toenemen. En dan?
Wie gaat al die email beantwoorden?

Of stuurt de politicus straks standaard een reactie die er ongeveer
als volgt uitziet:

        Beste/Geachte meneer/mevrouw,

        Ik heb uw bericht aandachtig gelezen. Helaas heb ik niet
        zoveel tijd dat ik ieder bericht persoonlijk kan beant-
        woorden. Maar ik zal uw compliment/inbreng/kritiek/sugges-
        tie zeker meenemen in ons eerst volgende fractieoverleg.

        Met hartelijke/vriendelijke groeten,

        Bert Bakker

Zo ongeveer schijnt de president van Amerika het te doen, en het ge-
loof van de zelfgebreide luchtfietser Maurice de Hond in digitale
communicatie met politici is er niet wezenlijk door geknakt.
Mensen met wat meer kritisch vermogen, zoals schrijver dezes, zullen
echter afhaken. Wat zijn we er dan mee opgeschoten, en is de drempel
er hoger of lager van geworden?

Erik vdMb