Lambrechts over Microsoft en Hermans

Tue Mar 23 15:59:45 CET 1999

At 13:39 22-03-1999, Cees de Groot wrote:

>En heeft het, juist om te voorkomen dat deze indruk zou ontstaan, aan het
>ISO voorgedragen ter standaardisering. Ik weet niet waar je je informatie
>vandaan haalt,

Uit de krant, uit computertijdschriften, via Internet, in gesprekken
met mensen uit de ICT-wereld, via email.

(Overigens is de vraag 'Ik weet niet waar je je informatie vandaan
haalt' een retorisch trucje. Een standpunt verdedigen door middel van
een retorisch trucje maakt op mij geen sterke indruk.)

Dat Java aan het ISO is voorgedragen ter standaardisering wil toch niet
zeggen dat SUN het intellectueel eigendom over draagt, of wel soms?

>maar Java ontwikkeling maakt je niet afhankelijk van Sun. Bij

Toch wel. Java is eigendom van SUN.
Volgens de redenering-De Groot kan men ook beweren dat een keuze voor
Windows je niet afhankelijk maakt van Microsoft.
(Voor de goede orde wijs ik erop dat Linux je afhankelijk maakt van
1 persoon. Zo erg is het zelfs bij Microsoft niet.)

>het CIAO projekt was de leverancierskeuze Sun (en Cisco), maar dezelfde
>infrastruktuur had van elke hardwareboer kunnen komen.

Op dat moment was SUN de enige fabrikant van computers waarop Java
direct kon draaien. Voor zover andere hardwarefabrikanten iets in
Java zagen was er een emulator nodig. Uw bewering is dus onjuist.
De situatie was in wezen vergelijkbaar met die van Apple.

Maar op de JavaStations draaide elke toepassing al ongelofelijk traag
en op machines waarop Java moest worden ge-emuleerd was het hopeloos.
Om die reden heeft Corel het ambitieuze project om een WordPerfect-
suite in Java uit te brengen dan ook gestaakt.

>Nu begin je zelf de nadruk te leggen op het hardwareplatform.

Dat lijkt zo omdat u suggestief citeert. Ik citeer mijzelf:

"De afhankelijkheid lijkt me dus niet zo'n heel groot probleem.
*Maar laten we de zaak niet toespitsen op hardware en OS.*"
(cursivering speciaal voor Cees de Groot toegevoegd; EPvdMb)

(Een standpunt verdedigen door de opponent suggestief te citeren maakt
op mij geen sterke indruk. Onwillekeurig denk ik dan dat mijn opponent
niet zoveel argumenten heeft.)

>Jouw conclusie. Mijn prive-server, die ongeveer net zo veel verkeer trekt

Het voorbeeld-De Groot doet daar niets aan af. In dat voorbeeld worden
de kosten niet doorberekend en de bewering over de omvang van het
netwerkverkeer in dat voorbeeld is volkomen oncontroleerbaar.

>geweest ben. Middels het "CIAO" model kan een enkele systeembeheerder de
>servers op tientallen scholen in de gaten houden en onderhouden; de NC's
>hebben geen beheer nodig.

Helaas, het gaat alweer over hardware. Nog even dan:

De subfaculteit der Psychologie UvA beheert een netwerk met zo'n 500
Macs middels 1 formatieplaats systeembeheer. Het netwerk inbegrepen.
Ik beweer niet dat het niet kan op de CIAO-manier; ik beweer dat we
ons daar niet op moeten blindstaren.

Vooralsnog is er van educatieve software onder Java nauwelijks sprake,
als ik u mag geloven. Voor andere platforms is die software er wel.
Overigens, emailen vinden de meeste schoolkinderen het leukst. Dat kan
met vrijwel elk platform en je hebt er geen Kennisnet voor nodig.

>Nonsens. Elk standaard LAN trekt dit zonder enig probleem.

Zeker, maar het is niet te hopen dat het LAN uitvalt. Dan ligt bij
NC's namelijk meteen alles plat. Bij andere oplossingen niet.
Het stelt dus forse eisen aan het LAN. En er zijn ook oplossingen
denkbaar zonder LAN.

[uitnodiging tot hacken]
>Dat doet een apart kennisnet zeker niet? Overigens is de beveiliging van
>Virtual Private Networks over het Internet goed genoeg voor het bedrijfsleven,
>dus zeker voor scholen.

Het bedrijfsleven wordt toch ook gehackt meneer De Groot? Waarom ge-
bruiken financiele instellingen eigenijk huurlijnen in plaats van
Internetverbindingen?

Zelfs de telefoongids op Internet is onlangs weer gekraakt.

Erik vdMb