wetten op internet

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Tue Mar 23 00:14:01 CET 1999

In een e-magazine dat Intercai wekelijks uitgeeft kwam ik onderstaande tekst
tegen. Over de inhoud daarvan is nog wel wat te zeggen vind ik.

>Kamer wil wetten en regels snel op Internet
>
>De Tweede Kamer wil dat Nederlandse wet- en regelgeving zo snel mogelijk op
>Internet komt. De Kamer bracht dit naar voren tijdens een debat met
>minister Korthals over zijn voorstel om producenten van databanken
>wettelijk te beschermen. De Kamer vreest dat een gevolg van dit voorstel
>kan zijn dat wet- en regelgeving minder toegankelijk wordt voor de burgers.

Ik ben dat eens met de Kamer.

> [...]
>waarmee het contract in september 2000 afloopt. Hij sloot niet uit dat ook
>met andere producenten zal worden onderhandeld. Het betreffende
>wetsvoorstel vloeit voor uit een Europese richtlijn en is bedoeld om
>producenten van zowel elektronische als niet-elektronische databanken
>(behalve wetboeken bij voorbeeld ook telefoon- en woordenboeken) te
>beschermen. Die bescherming is nodig omdat het technisch heel eenvoudig is
>om de inhoud van databanken te kopieren, te bewerken en op de markt te
>brengen zonder daar een cent voor te betalen. Het wetsvoorstel voorziet in

Hier loopt het al scheef. Als er iets van ons allemaal is en door ons
allemaal betaald, dan is het de wet. Sterker nog, wij worden allemaal geacht
de wet te kennen. Tot nu toe werden we wel geacht de wet te kennen, maar was
de toegankelijkheid zeer hoogdrempelig. Dure boeken kopen. Dat hoeft anno nu
niet meer. De overheid zet alle teksten op het net met een nette zoekmachine
en klaar is Kees. De boekverkopers hoeven niet bang te zijn dat hun handel
verdwijnt. Er blijft behoefte aan toelichting en uitleg. (De Grondwet voor
Dummies, eerste deel uit een serie? En bij aanschaf een
boekenweekgeschenk...)

Voor de andere genoemde boeken (telefoonboek) gelden m.i. iets andere
criteria. De oplossing is natuurlijk microbetaling over Internet met je
Chipknip, een dubbeltje per keer, maar dat duurt nog wel even vrees ik.

>De minister gaat een contract aanbesteden voor de publicatie van
>wetteksten. De Tweede Kamer drong daarop aan. Op dit moment heeft Wolters
>Kluwer daarin praktisch een monopoliepositie. Hij wil daar een eind aan
maken.

Terecht.

>Het contract tussen Wolters Kluwer en de overheid loopt in september
>volgend jaar af. Al voor die tijd wil Korthals met Wolters Kluwer het eens
>worden over publicatie van alle wetteksten op Internet. Als die
>overeenstemming er niet komt, zal de overheid in september volgend jaar
>zelf de wetteksten op Internet zetten, beloofde Korthals de Kamer.

Dat moet hij sowieso maar doen. Daarvoor hoeft hij toch niet op de uitgevers
te wachten? Tot september volgend jaar n.b.

>Het Staatsblad en de stukken van de Tweede Kamer komen dit jaar al op
Internet

Waarom die wel en wetteksten niet vraag ik mij dan af?

Rik