frustratie

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Tue Mar 23 00:26:48 CET 1999

Goeie vraag Jos.

Ik heb precies dezelfde ervaring. Je kunt je lokaal uit de naad werken en het goed doen, als er landelijk geblunderd wordt of een impopulair standpunt wordt ingenomen, dan ga je onderuit.

Mijn ervaring met de lokale partijen die ik ken uit mijn eigen gemeente en van wat ik van nabij zie uit Hilversum (jawel Jan Nagel van Leefbaar Nederland) maakt dat ik mij daar zeker niet thuis zou voelen.
One issue (verlaag de OZB met 20%), weliswaar één partij, maar samengesteld uit mensen uit het hele politieke spectrum, waardoor er intern nogal eens mot ontstaat. (En een redelijk hoog querulantengehalte...)

Ik heb ook wel eens gespeeld met de gedachte om een lokale partij op te richten die D66-achtig opereert, maar zich niet zo noemt, waardoor je van de landelijke effecten af zou zijn. Bovendien zou je dan contributies voor 100% voor de lokale activiteit kunnen besteden. Enerzijds een aantrekkelijke gedachte, anderzijds is het soms ook een voordeel deel uit te maken van een landelijke partij. Het is niet voor niets dat Nagel en Westbroek landelijk willen. Ze missen daar de invloed en de contacten. Dus toch maar zo houden.

Rik.
    -----Original Message-----
    From: Jos van der Veer <josv at zeelandnet.nl>
    To: d66 nic.surfnet <d66 at nic.surfnet.nl>
    Date: maandag 22 maart 1999 14:54
    Subject: frustratie

    Al vele jaren in de plaatselijke politiek als gemeenteraadslid. Veel verkiezingen meegemaakt. Geprofiteerd van "van Mierlo" effecten en van "Terlouw effecten". Klappen gekregen toen het landelijk slecht ging met de partij.
    Uitslagen van provinciale en gemeenteraadsverkiezingen vrijwel altijd conform landelijke trend. Geen afrekening, zowel positief als negatief, van plaatselijk gevoerde beleid. Bij de laatste provinciale staten- en gemeenteraadsverkiezingen een dramatisch slechte opkomst waarbij, naar mijn waarneming, veel potentiële D66 ers thuisblijven. Mensen die tegen mij zeggen: "ik vind dat jullie het aardig doen maar ik stem geen D66".
    Verkiezingsgevechten die vooral bepaald worden door landelijke politici en landelijke media.
    Kortom, frustratie alom voor een plaatselijke politicus.

    Een andere ontwikkeling, opkomst van plaatselijke partijen. Mensen die daar wel op gaan stemmen zonder het idee te hebben op een landelijke partij te stemmen.
    Wordt het geen tijd voor de plaatselijke politiek om de verpakking aan te passen?
    Sociaal-liberale idealen te verpakken in een plaatselijke partij? Of blijven doorgaan en steeds maar weer worden afgerekend door de resultaten van de landelijke politiek? Heeft iemand ervaring met plaatselijke partijen en de relatie daarvan met D66?

    Jos van der Veer