[Re: Schorsing van Buitenen]

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Mon Mar 22 22:23:19 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Paul van der Weijden <paulew at dds.nl>
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: maandag 22 maart 1999 17:23
Onderwerp: Re: [Re: Schorsing van Buitenen]

>Nou liefst wel.... natuurlijk (maar dit is voor het merendeel op
>persoonlijke motieven gebaseerd)   ..... De tot nu toe gemaakte regels
>kunnen bestaan blijven...
Terwijl je er net nog alle legitimiteit aan wilde ontnemen door niet te gaan
stemmen? Je haalt hier je pricipiele keuze om niet te gaan stemmen wel op
erg hardhandige wijze onderuit. Selectief winkelen in regels met het eigen
belang als motief maakt je betoog er niet sterker op.

>Volgens mij is dat meer de "balance of power" daar de oorzaak van.....
Volgens mij bedoelt Andor hier niet de vrede tussen oost en west maar de
stabiliteit binnen Europa.

>Ach. tot nu toe komt daar in Europees verband ook maar zeer weinig tot
>niets van de grond. Dus veel zullen we niet missen...

Je kijkt hier alleen naar wat je verliest aan nu al bestaande maatregelen,
maar ondertussen gooi je wel een belangrijke mogelijkheid voor echt
effectieve internationale regelingen in de toekomst overboord. Via
multilaterale verdragen, zonder institutionele organen om ze af te dwingen,
is het namelijk erg lastig om echte resultaten te bereiken

KNIP

>niet stemmen ---> legitimatie EP wegnemen -----> Brussel zijn macht laten
>ontnemen in Nederland tot er een democratisch Europa is...

He, dus je bent op zich wel voor een Europees samenwerkingsverband?? Geloof
je dan echt dat het constructief is om de nu bestaande instituties op de
door jou beschreven manier op te blazen?
Is het niet constructiever om de nodge veranderingen in de huidige structuur
door te voeren?

Paul je lijkt principieel, maar je hinkt toch op twee gedachten. Je geeft
aan weinig meerwaarde in Europa te zien en denkt dat Nederland het alleen af
kan, maar toch wacht je op een democratisch Europa. Je wilt de legitimiteit
aan de regels ontnemen, maar niet aan alle regels. Tenslotte nog even over
de stabiliteit, denk je niet dat de EU een belangrijke bijdrage kan leveren
aan de stabiliteit in (Oost)-Europa?

Groeten,

Jorn