frustratie

Jos van der Veer josv at ZEELANDNET.NL
Mon Mar 22 14:55:29 CET 1999

Al vele jaren in de plaatselijke politiek als gemeenteraadslid. Veel verkiezingen meegemaakt. Geprofiteerd van "van Mierlo" effecten en van "Terlouw effecten". Klappen gekregen toen het landelijk slecht ging met de partij.
Uitslagen van provinciale en gemeenteraadsverkiezingen vrijwel altijd conform landelijke trend. Geen afrekening, zowel positief als negatief, van plaatselijk gevoerde beleid. Bij de laatste provinciale staten- en gemeenteraadsverkiezingen een dramatisch slechte opkomst waarbij, naar mijn waarneming, veel potentiële D66 ers thuisblijven. Mensen die tegen mij zeggen: "ik vind dat jullie het aardig doen maar ik stem geen D66".
Verkiezingsgevechten die vooral bepaald worden door landelijke politici en landelijke media.
Kortom, frustratie alom voor een plaatselijke politicus.

Een andere ontwikkeling, opkomst van plaatselijke partijen. Mensen die daar wel op gaan stemmen zonder het idee te hebben op een landelijke partij te stemmen.
Wordt het geen tijd voor de plaatselijke politiek om de verpakking aan te passen?
Sociaal-liberale idealen te verpakken in een plaatselijke partij? Of blijven doorgaan en steeds maar weer worden afgerekend door de resultaten van de landelijke politiek? Heeft iemand ervaring met plaatselijke partijen en de relatie daarvan met D66?

Jos van der Veer