Stemmen in Europa

Paul van der Weijden paulew at DDS.NL
Mon Mar 22 16:57:28 CET 1999

At 01:11 21-3-99 +0100, you wrote:

>"Brussel" bestaat niet. De Commissie doet slechts voorstellen, alle
>beslissingen worden genomen door de Raad van Ministers ( het EP heeft maar
>op 50% van de wetgeving medebeslissingsrecht, na het verdrag van Amsterdam
>75%).

Met betrekking tot de richtlijnen heeft de Europese commissie vrij spel...
Met Brussel bedoel ik trouwens ook alle Raden van Ministers en het Europees
parlement, en het Europese Hof van Justitie (al is die geografisch
behoorlijk ver van Brussel gesitueerd..

> Dus niet "Brussel", maar NL + VK + BRD + etc beslissen over wetten
>die jou leven bepalen (bijvoorbeeld wat er in je eten zit). Al die
>Ministers zijn democratisch gekozen.

Das niet waar... Een van de oprichtingsredenen van d66 zou ik zeggen.

>"Brussel" beroept zich dan ook niet op
>steun van het volk.  Het probleem is juist dat de ministers in hun geheime
>achterkamertjes beslissingen nemen.  Als die goed uitpakken hebben zij een
>nationale  triomf binnen. Lukt het minder, dan krijgt "Brussel"de schuld.

Dat is voor mij nogal irrelevant wat de ministers zelf vinden.. Persoonlijk
maakt het mij weinig uit of de regels vanuit de ondemocratische Raad van
Ministers komt of vanuit de commmissie.

>De burgers laten zich al jaren een oor aannaaien. Om daar door heen te
>breken moet je zorgen dat er meer fanatieke democraten in het EP zitten.
>Niet alleen maar Christen democraten en Soialisten die het huidige systeem
>op hun kerfstok hebben. Als jij niet op D66 stemt ben je mede
>verantwoordelijk voor de instandhouding van de status quo.

Nee, want dan hoop ik dat alle democratische legitimiteit uit de
beslissingen die volgens het verdrag langs het Europees parlement moeten,
en dus alle gezag voor de Nederlandse rechter missen...

>Europa gaat echt niet weg.  Je kunt dus beter zorgen dat het opgeruimd
>wordt. Nu al wordt 40% van de Nederlandse wetgeving in Europa vastgesteld.
Europa gaat misschien niet weg, maar ik wil het misschien op een iets
andere manier hervormen dan jij.

>Wie voor de Tweede Kamer stemt, moet dat ook gewoon voor Europa doen.
Nee hoor, want het Europees parlement is stemvee, en de Tweede Kamer is ook
wel stemvee, maar op basis van die uitslagen wordt tenminste het kabinet
samengesteld, en dat is in ieder geval nog een beetje invloed.

>Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de 15 landen samen een betere
>toekomst aanbieden aan de Oost-Europeanen. Dat kan NL niet in haar eentje.
>Ik geloof ook niet dat Nederland alleen de asielzoekers een humane opvang
>kan blijven bieden.
>Ga stemmen met een visie.

Ik ga niet stemmen met een visie.

>Als je geen onderdeel bent van de oplossing, ben je een onderdeel van het
>probleem.

Ik zal dat onthouden Lousewies, wanneer Europa over vier jaar nog steeds
een puinhoop is, mag jij je dat dus persoonlijk aantrekken...

Paul