AW: internetspreekuur

Mon Mar 22 02:08:22 CET 1999

At 10:55 20-03-1999, Mark van Barschot wrote:

>Volgens mij maak jij een enorme denkfout in je redenering. Je gaat er namelijk
>impliciet vanuit dat er nu geen tweedeling zou bestaan tussen mensen die zich
>goed informeren en deelnemen aan politieke processen, en zij die dat niet doen.

Ik ga daar niet van uit. Ik verwijs naar het woordje 'nog' in mijn
oorspronkelijke reactie. *)

>Maar die tweedeling is er al lang.

Dat is mij bekend. Zie boven.

>Het politieke systeem zoals we dat nu kennen met partijbijeenkomsten,
>inspraakavonden, vergaderingen, seminars, workshops en congressen, heeft
>zijn eigen bijna onneembare drempels en is daarom bepaald niet
>toegankelijk voor
>iedereen. Veel mensen worden afgeschrokken door de ons-kent-ons-cultuur, denken
>(al dan niet terecht) dat er naar hen toch niet zal worden geluisterd, of
>voelen zich
>gewoonweg niet sterk genoeg om hun geluid uit te dragen in een zaal vol goed
>geinformeerde mensen die vervolgens hun kritiek zullen ventileren.

Dit is allemaal waar, maar het weerlegt niet wat ik schreef.

>Naar verhouding neemt dan ook een uitermate klein percentage van
>de bevolking deel aan de hierboven genoemde aktiviteiten. Ziehier de beroemde
>kloof tussen burger en politiek.

Inderdaad. Of andersom: een kloof tussen de politiek en de burger?

>Politieke discussie via internet zou er per saldo wel eens toe kunnen leiden
>dat veel meer mensen dan nu het geval is gaan deelnemen aan het politieke
>proces. Dat zou alleen maar winst zijn.

a) lijkt discussie niet de bedoeling van het door Arda aangekondigde
spreekuur en b) kan ik me niet voorstellen dat Internet de ons-kent-
ons-cultuur en overig genoemde bezwaren zal wegnemen. Integendeel.

Erik vdMb

*) "Realiseert de fractiewoordvoerder Informatie- en CommunicatieTechno-
logie Atilla Arda zich wel dat de stem van digibeten of minvermogenden
op deze wijze nog zwakker zal klinken dan nu reeds het geval is?"