Stemmen in Europa

Lousewies van der Laan lousewies at VANDERLAAN.NET
Sun Mar 21 01:11:38 CET 1999

At 11:12 19/03/99 +0100, you wrote:
>Wanneer dat is
>bereikt kan Brussel zich formeel niet meer beroepen op de steun van het
>volk, en zijn de algemeen verbindende voorschriften van de EU geheel
>gezagloos.
>Paul

"Brussel" bestaat niet. De Commissie doet slechts voorstellen, alle
beslissingen worden genomen door de Raad van Ministers ( het EP heeft maar
op 50% van de wetgeving medebeslissingsrecht, na het verdrag van Amsterdam
75%).  Dus niet "Brussel", maar NL + VK + BRD + etc beslissen over wetten
die jou leven bepalen (bijvoorbeeld wat er in je eten zit). Al die
Ministers zijn democratisch gekozen. "Brussel" beroept zich dan ook niet op
steun van het volk.  Het probleem is juist dat de ministers in hun geheime
achterkamertjes beslissingen nemen.  Als die goed uitpakken hebben zij een
nationale  triomf binnen. Lukt het minder, dan krijgt "Brussel"de schuld.
De burgers laten zich al jaren een oor aannaaien. Om daar door heen te
breken moet je zorgen dat er meer fanatieke democraten in het EP zitten.
Niet alleen maar Christen democraten en Soialisten die het huidige systeem
op hun kerfstok hebben. Als jij niet op D66 stemt ben je mede
verantwoordelijk voor de instandhouding van de status quo.
Europa gaat echt niet weg.  Je kunt dus beter zorgen dat het opgeruimd
wordt. Nu al wordt 40% van de Nederlandse wetgeving in Europa vastgesteld.
Wie voor de Tweede Kamer stemt, moet dat ook gewoon voor Europa doen.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de 15 landen samen een betere
toekomst aanbieden aan de Oost-Europeanen. Dat kan NL niet in haar eentje.
Ik geloof ook niet dat Nederland alleen de asielzoekers een humane opvang
kan blijven bieden.
Ga stemmen met een visie.
Als je geen onderdeel bent van de oplossing, ben je een onderdeel van het
probleem.