Lambrechts over Microsoft en Hermans

Sun Mar 21 01:07:06 CET 1999

>Volgens mij is het idee van een apart kennisnet zo apert dom, dat ik niet
>met tegenargumenten wil komen. De diskussie moet inderdaad los staan van

Zal ik dat doen? Straks maar even.

>fabrikant of systeem - en dat is heel simpel tegenwoordig, er is een
>programmeertaal (Java) die uitstekend geschikt is voor edukatieve
>toepassingen en ervoor zou kunnen zorgen dat elke school zelf kan

Even concreet graag. Hoeveel Nederlandse uitgevers van educatieve soft-
ware produceren hoeveel educatieve -, op scholen bruikbare Java-appli-
caties?

>beslissen welke systemen er aangeschaft worden (met, hopelijk, veel
>kwalitatief goede ondersteuning en een hoop voorlichting naar de
>scholen over de voors en tegens van bepaalde systemen).

Veel scholen zijn van die voors en tegens allang op de hoogte en ba-
len van de wijze waarop Den Haag de hele zaak naar zich toe heeft ge-
trokken.

>Apple heeft inderdaad een naam hoog te houden op dit gebied, met zelfs
>aparte notebooks voor schoolkinderen. Je moet echter niet vergeten dat

Voor de goede orde: dat platform (eMate, gebaseerd op Newton-technolo-
gie) is opgeheven.

>Apple er alleen maar is om Apple's te verkopen, en ze zullen dan ook hun
>best doen om afhankelijkheden te vergroten. Ik vind dat het onderwijs niet

Microsoft hanteert die strategie wel, Apple voor zover mij bekend niet.

>van 1 leverancier afhankelijk moet zijn, wie die leverancier ook is (en daar
>heeft Linux juist weer hele sterke kaarten, afgezien van het monetaire
>voordeel).

Aan de andere kant is Linux notoir gebruikersonvriendelijk.

Precies. De discussie moet gaan over wat we de 'leerdoelen' noemen.
Wat willen we de twintigers van straks nu leren? Daar gaat het om.
De manier waarop is vers twee. Misschien zal een inhoudelijke dis-
cussie over de doelen in plaats van over de middelen wel tot de con-
clusie leiden dat we helemaal geen computers nodig hebben, wie weet.

Hoho, de zogeheten thin clients (netwerkcomputers), zoals die JavaSta-
tions, genereren nu juist *wel* heel veel netwerkverkeer!

Ik heb misschien nog een argument pro Kennisnet gevonden.

Stel je voor dat je op elke schoolbank een TV-toestel neerzet en de
leerlingen krijgen allemaal een afstandsbediening. Dat wordt zappen.
En hetzelfde gebeurt natuurlijk wanneer je je leerlingen onbeperkt
hun gang laat gaan op het Internet. Dan kan een Intranet wenselijk
zijn.

Er is nog een tweede argument. Wat er aan informatie op het Intenet
wordt aangeboden is vaak eenzijdig en ontbeert veelal een keurmerk.
Van een schoolboek dat is uitgegeven door de bekende uitgeverij X.
te Y. is de kwaliteit gewaarborgd. Van informatie op het Internet
niet. Er zal ook, nog sterker dan al het geval is, Amerikaans cul-
tuurimperalisme optreden.

Francisco van Jole gaf onbedoeld een mooi voorbeeld van dit laatste
toen hij vergeleek hoeveel Engelse pagina's over de grootste Engel-
se zeeheld (Nelson) er bestonden, en hoeveel Nederlandse pagina's
er bestonden over Michiel de Ruyter, *onze* grootste zeeheld. Hij
vond een Nederlandse verwijzing naar Michiel de Ruyter, maar daarbij
bleek het te gaan om een roeiclub. Over onze grootste zeeheld - al-
thans volgens Van Jole - stond niets op het Net!

Wat hij evenwel over het hoofd had gezien was dat de meeste pagina's
over Nelson weliswaar Engelstalig waren, maar niet uit Engeland af-
komstig. Het waren Amerikaanse pagina's. Als Engelse schoolkinderen
een opstel over hun zeeheld moesten schrijven en ze baseerden zich
voor hun research op Internet maakten ze zich de Amerikaanse visie
op hun held eigen. Een Intranet zou dat kunnen voorkomen.

Een Kennisnet zal moeten worden gevuld met informatie. Dat dwingt tot
een discussie die waarschijnlijk niet gevoerd zal worden als van
Internet gebruik wordt gemaakt. Omdat daar de informatie al is, zij
het van matige kwaliteit.

Erik vdMb