Computers, In 't Amsterdams Onderwijs

Sun Mar 21 01:06:59 CET 1999

>Zoals gezegd, ik ben slechts zijdelings bij het projekt betrokken. Of het
>een en ander wel of niet peperduur was, kan ik niet beoordelen; of het

1,2 miljoen voor 60 digitale schoolbanken, exclusief educatieve software.

>inzetten van JavaStations prematuur was (gezien de inderdaad niet
>optimale softwareondersteuning) ook niet. Feit blijft wel dat je slechts
>op zo'n manier scholen van betrouwbare omgevingen kan voorzien, dat lukt

Nee hoor, er zijn talloze mogelijkheden om dat aan te pakken.
Mag ik er trouwens voorzichtig op wijzen dat je helemaal niets hebt
aan een betrouwbaar platform waar geen educatieve software voor be-
staat?

In dezelfde periode dat ik als inspreker het mislukken van het CIAO-
project voorspelde draaide in Rotterdam het project Groen Computeren.
De computers werden bij het bedrijfsleven ingezameld, opgeknapt en
aan scholen beschikbaar gesteld. Voor die computers bestond veel e-
ducatieve software. Weliswaar enkele jaren oud, maar dat deerde de
scholieren helemaal niet.
Liep een computer vast dan kwam een medewerker van Groen Computeren
'm binnen een paar uur omruilen voor een werkend exemplaar.

>je niet met je mooie Mac waaraan iedereen naar hartelust kan gaan
>schroeven.

Slotje op de floppydrive - zogeheten LockDisk - of de floppydrive er-
uit. Klaar! Fysiek schroeven aan een SE/30 valt trouwens niet mee
hoor, als je dat bedoelt. Daar heb je een T-15 schroevendraaier voor
nodig en een zogeheten casecracker.

>Of leerkrachten wel of niet tot systembeheer in staat worden geacht is
>trouwens niet belangrijk. Ik geloof dat de keuze om de verwarmingsketel
>in een school door een verwarmingsbedrijf te laten onderhouden hetzelfde
>is: leerkrachten zijn er voor het onderwijs en niet om verwarmingsketels
>of computers te onderhouden.

Dit is een misleidende analogie.

>Kortom: het model klopt; zoals gewoonlijk zal bij de eerste poging tot
>uitwerking hiervan best het een en ander mis zijn gegaan.

Het CIAO-project is volkomen geflopt. En waarom? Omdat er niet is na-
gedacht over de vraag: *wat willen we er mee?* Er is uitsluitend geke-
ken naar de techniek en naar mogelijke struikelblokken bij die techniek.
Dit is in de IT-wereld een veel voorkomende fout - we noemen dat 'tech-
nology driven'. Het is voor mij onbegrijpelijk dat ook politici die
fout maken.

Het curriculum zou uitgangspunt moeten zijn. En dan niet iets vaags
als 'we willen onze leerlingen voorbereiden op een leven in de in-
formatiemaatschappij', maar concrete doelen. Waarom willen we com-
puters op school? Wat gaan we er mee doen? En waarom willen we dat?
De discussie over het platform komt daarna pas aan de orde: wat is
er van ons computercurriculum haalbaar op welk platform? Welke aan-
vullende maatregelen zijn daarbij nodig?

Erik vdMb