internetspreekuur

Sun Mar 21 01:06:51 CET 1999

Dirk van der Woude:

>Volgens mij doen bibliotheken daar al heel erg veel
>aan. Tenminste in Amsterdam staan tientallen
>terminals - en ze zijn voortdurend bezet. In de nieuwe

Dat valt wel mee hoor, niet-Amsterdammers. ;-)
Die ene terminal in mijn filiaal van de bibliotheek is zelden bezet.

>bieb staan er dan ook nog veel meer gepland.
>Het probleem is er inderdaad, niet alleen in ons
>land. Verderop een berichtje uit de Cebit-krant
>van gisteren. In Duitsland wijst men er op dat
>keihard versterking van de ICT-capaciteit nodig
>is in het onderwijs. Eerder op deze lijst kwam

Heus, ik vraag het me af.

>Iets anders is of je nu de club in Amsterdam omdat
>ze een spreekuur starten daar op moet afrekenen.

Afrekenen moeten we altijd. ;-)

>Ze zijn nog steeds per post, telefonisch en per fax
>te bereiken. En wie wel 's naar een commissievergadering
>op het stadhuis gaat (ze zijn openbaar en de koffie is
>volgens mij gratis) kan ze zelfs aanspreken. Jawel,

Inderdaad.
Ik heb dat talloze malen gedaan. Weliswaar zonder veel resultaat,
maar ook de illusie is fraai.

>in het wild en in persoon. Sommige fractieleden schijnen
>nog wel eens los op straat te lopen...  ;-))

Dat moest verboden worden. Voortaan alleen nog gearmd met een kiezer.

>Oftewel de gedachte dat Atilla c.s. nu alleen nog
>maar via internet bereikbaar zouden zijn is of
>een al te snelle gevolgtrekking dan wel op z'n minst
>onaardig.

Het lijkt me een te snelle gevolgtrekking van Dirk van der Woude. ;-)
Ik heb dat niet beweerd.

Vijf jaar geleden werden we door Marleen Stikker lekker gemaakt met De
Digitale Stad: je kon nu zomaar de agenda van de president van het
Witte Huis raadplegen! Vanuit je luie stoel in Nederland (of vanachter
de haperende plaatstalen, door iedere ergonoom afgekeurde terminals van
DDS). En vervolgens schreef de zelfgebreide luchtfietser Maurice de
Hond een paar jaar later dat je de president zelfs een emailtje kon
sturen. (Om een nietszeggend standaardantwoord terug te ontvangen,
maar dat schreef hij er niet bij.)

Inmiddels is de droom van vijf jaar geleden werkelijkheid geworden:
rechtstreeks contact per email met de Amsterdamse politici - althans
die van D66.
(Ze hebben er wel allemachtig lang over gedaan, vindt u niet?)

De zaak is: zullen vragen per brief nog wel dezelfde attentiewaarde
hebben als per email? Even snel worden beantwoord? Eenzelfde impact
hebben op het fractieoverleg?

Ik ben daar niet gerust op. Koersen we niet teveel aan, denk ik dan,
op een samenleving waarin hoogopgeleide goed geinformeerde burgers
bijna op voet van gelijkheid met hun lokale politici verkeren - we
kennen allemaal de voordelen van email, die niet gelegen zijn in de
snelheid van het medium want het is maar afwachten wanneer iemand
zijn mailbox leegt, maar in het informele en intieme karakter ervan
- en hun stem luid en duidelijk kunnen laten horen, terwijl de bur-
ger in bijvoorbeeld de Bijlmerhoogbouw of de Indische buurt er niet
meer aan te pas komt? Of was dit altijd al zo en verandert er in we-
zen niets?

Misschien kan de fractiewoordvoerder Informatie- en CommunicatieTech-
nologie Atilla Arda zich eens over deze vraag buigen?

Erik vdMb, burger van De Digitale Stad sinds 17 januari 1994