AW: internetspreekuur

Mark van Barschot m.vbarschot at WORLDONLINE.NL
Sat Mar 20 10:55:05 CET 1999

Beste Erik,

Volgens mij maak jij een enorme denkfout in je redenering. Je gaat er namelijk
impliciet vanuit dat er nu geen tweedeling zou bestaan tussen mensen die zich
goed informeren en deelnemen aan politieke processen, en zij die dat niet doen.
Maar die tweedeling is er al lang.

Het politieke systeem zoals we dat nu kennen met partijbijeenkomsten,
inspraakavonden, vergaderingen, seminars, workshops en congressen, heeft
zijn eigen bijna onneembare drempels en is daarom bepaald niet toegankelijk voor
iedereen. Veel mensen worden afgeschrokken door de ons-kent-ons-cultuur, denken
(al dan niet terecht) dat er naar hen toch niet zal worden geluisterd, of voelen zich
gewoonweg niet sterk genoeg om hun geluid uit te dragen in een zaal vol goed
geinformeerde mensen die vervolgens hun kritiek zullen ventileren.

Naar verhouding neemt dan ook een uitermate klein percentage van
de bevolking deel aan de hierboven genoemde aktiviteiten. Ziehier de beroemde
kloof tussen burger en politiek.

Politieke discussie via internet zou er per saldo wel eens toe kunnen leiden
dat veel meer mensen dan nu het geval is gaan deelnemen aan het politieke
proces. Dat zou alleen maar winst zijn.

Natuurlijk bestaat daarmee het gevaar dat de stem van digibeten minder
wordt gehoord. Als tegelijkertijd de stem van de burgers daarmee veel beter
wordt gehoord dan nu het geval is, kan ik daar voorlopig prima mee leven. Natuurlijk
moeten we er naar blijven streven internettechnologie breed toegankelijk te maken.
Zolang dat niet het geval is, moeten we niet te bang zijn internet te gebruiken om
informatie en politieke discussies breed toegankelijk te maken. Dit leidt niet tot een
informatiekloof, het dicht juist de kloof die er al lang is.

Groet

Mark