Schorsing van Buitenen

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Mar 18 11:11:42 CET 1999

At 10:17 18-03-1999 , Joris van den Wittenboer wrote:

>Is dit waar? Weet iemand hier het fijne van. Ik meen me te herinneren
>dat een ambtenaar niet uitsluitend verantwoording schulig is aan
>bestuurlijk gezag.

Het `bevoegd gezag' is de eerst aangeweze aan wie de ambtenaar moet
`rapporteren'. Dat ontslaat de ambtenaar niet van het nemen van een
burgerlijke of particuliere veranwoordelijkheid als bepaalde situaties
daarom vragen. Hij moet bijvoorbeeld strafrechtelijk relevante feiten
kunnen melden bij de opsporings- en vervolginsgautoriteiten, indien dat
noodzakelijk is. Cover-up acties worden te vaak gelegitimeerd met de
ambtenaar- status. Het is en blijft een afwegingsproces.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl