Japie Barbiesjes (59)

Dirk van der Woude vdwoude at CISTRON.NL
Mon Mar 8 13:55:23 CET 1999

henk vreekamp wrote:
> Een standbeeld tegen de slavernij? Gut, en wat doen we dan voor de witte
> slaven, de uit weeshuizen en gevangenissen naar de tropen gedeporteerden?

Waarvan in Indie door de gekleurde tussenklasse
werd geconstateerd: "van wasteil naar cocktail?"
Enigszins onvergelijkbare grootheden, vrees ik:
wit stond in zowel Oost- als West-Indie als
de Kaapkolonie onvergelijkbaar hoog in de
statushierarchie.
Waar Japie aan refereert is wellicht de gang
van zaken in de Britse strafkolonies in Oceanie;
die situatie kent geen vaderlandsch pendant.

Ofwel ik blijf bij mijn standpunt dat dit alle
reden heeft om te bevorderen dat dat monument
voor eeuwen slavernij er snel komt.
Immers, vijf jaar invasie en onderdrukking vinden
we al ruim voldoende reden voor oprichting en in
stand houden van een N(R)IOD.

Boeiend overigens dat Japies reactie tot nu toe
de enige is. Er zijn ook slechts een miljoen
of wat (potentiele) D66 stemmers die dit onderwerp
belangrijk zouden kunnen vinden - maar die zijn
natuurlijk niet wit...

Dirk