Het referendum in de EK

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Mon Mar 8 19:14:00 CET 1999

----------
>Herman Beun <chbeun at worldonline.nl> wrote:
> To: d66 at NIC.SURFNET.NL
> Subject: Het referendum in de EK
> Date: zondag 7 maart 1999 19.19 uur
>
> Zojuist zag ik VVD EK-lid Heijne Makkreel in Buitenhof. Ik hoop echt
> dat de VVD-fractie in gaat tegen de wens van driekwart van de
> Nederlandse bevolking en tegen het referendum zal stemmen. Zo maakt de
> VVD eens en voor al duidelijk voor wie ze in het parlement zit:
> zichzelf. Een betere dienst kan ze D66 niet verlenen.

Prima, en dan maar hopen dat de kiezers dit en masse inzien en dat over 3
jaar nog niet vergeten zijn.
(Moet dan ook goed uitgespeeld worden door D66)

> De oprichting van partijen als Leefbaar Utrecht/Hilversum/Nederland
> maakt een ding duidelijk: burgers zijn nog helemaal niet tevreden over
> hun invloed op "de politiek", en die onvrede valt wel degelijk te
> mobiliseren. Als de invoering van het referendum dankzij de VVD daarom
> straks niet doorgaat, komt het over een paar jaar zeker weer op de
> agenda te staan. En dan zal het ongetwijfeld meer om het lijf hebben
> dan de dooie mus die paars "referendum" noemt. Ik zie er nu al naar
> uit!

Maar pas op!
Leefbaar Nederland zal tegen die tijd hoofdzakelijk drijven op de
populariteit van Westbroek.
En dat is nu net geen populariteit die hij ontleent aan zijn politieke
optreden.
Mocht het zo zijn dat Westbroek en Nagel er in slagen een aantal zetels in
de kamer in de wacht te slepen, denk ik dat er op landelijk niveau
hetzelfde gaat gebeuren als nu in de dorpspolitiek met veel plaatselijke
partijen gebeurt:

1.Feestvreugde (Enthousiasme).
2.Het trachten mee te regeren (Verwarring).
3.Het afwijzen door de bestaande partijen (Ontnuchtering)
4.Interne ruzies binnen Leefbaar Nederland (Het zoeken naar schuldigen).
5.Scheuring in de partij (Het bestraffen van onschuldigen).
6.De partij Leefbaar Nederland wordt opgeheven (Het belonen van degenen die
er niets mee te maken hebben).

Is dat waar we op zitten te wachten ?

Ernst Debets/D66 Zaanstad
Igor Strawinskystraat 8
1544 ME  Zaandijk
tel: 075-6572611
Mobiel :06-51810260
e-mail : edebets1 at euronet.nl
http://www.euronet.nl/users/edebets1/politiek/DEMOZAAN/

P.S.: bij ons hadden we een lokale partij die de afgelopen periode
uiteenviel in 3 partijen!