Vorm versus inhoud (was: Het was te verwachten...)

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Mar 8 13:13:19 CET 1999

Ik schreef
Hein:

Arjen:

> [...]
> volgende dag de krant.
>
> Een journalist is volgens mij in de eerste plaats op zoek naar nieuws,
> liefst narigheid (daar staat de krant tenslotte vol van). Die blijft echt
> niet wachten tot de uiteindelijke stellingname nog een keer naar voren komt.
> En na een paar keer genuanceerde D66-ers interviewen pakt hij/zij wel een
> andere politicus, bijvoorbeeld van de PvdA of de VVD, die wel bereid is om
> 'duidelijk' (minder genuanceerd, minder 'netjes') te zeggen dat de VVD/PvdA
> vindt dat....
>         .... en de rest leest u de volgende dag in de krant.

Als een D66-er al na een duidelijk en goed betoog een conclusie heeft
die nieuwswaardig is dan wordt de rest er meestal toch wel
uitgeknipt. Het gaat er om dat je echt iets te melden hebt. Alleen
dan komt het in de krant/tv. En misschien moeten we ook eens kijken
of we andere media kunnen bereiken. Zoals al eerder op deze
discussielijst geschreven. Den Haag vandaag zal voornamelijk bekeken
worden door mensen die al actief politiek volgen en al "vast" zitten
aan een partij. Ik zeg niet dat we daar geen aandacht aan moeten
besteden. Bovendien haal je met een forse uitspraak ergens anders AD,
Telegraaf, Radio 3, Regionale media ook wel Den Haag vandaag.

> De gedachte dat we het op de inhoud alleen wel redden is onzinnig, we moeten
> het  in de pers krijgen!

Right.