Idealen & Politieke Agenda

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Mar 2 12:49:02 CET 1999

> Was je happier geweest als je eerst een marketing research buro uit had
> laten zoeken wat De Kiezer wil en dat was gaan verkondigen?

Er is natuurlijk een verschil tussen research doen en dan je mening
daar aan aanpassen. Zo'n onderzoek (de PvdA doet dat regelmatig) kan
je wel inzichten opleveren over welke onderwerpen veel spelen,
belangrijk zijn voor mensen etc. Daar kun je dan op een strategische
manier gebruik van maken. Dat heeft niets te maken met aanpassen. D66
moet zeker in deze tijd mensen weer mensen gaan aanspreken. Ons imago
gaat richting loser-partij. Dat moet omgedraaid worden. Met weinig
zetels is het lastig je idealen te verwezenlijken.
Groeten,
Joris van den Wittenboer.

For we must continue to study power in specific communities.
We can't be intimidated by its many complexities. To do so
would be to accept ignorance and to surrender power to those
who now have it. (Trounstine, Christensen)