(Fwd) RE: Milieu

L.Hacquebord L.Hacquebord at LET.RUG.NL
Tue Mar 2 11:42:13 CET 1999

Beste Maarten,
Je reactie vraagt om een antwoord. Bij deze dus:

Ik vind je reactie getuigen van een geloof dat wel vaker te herkennen is
bij politieke partijen, dit geloof houdt in dat één beleidsonderwerp tot
zaligmakend wordt gemaakt en dat daar vervolgens de hele strategie aan
wordt opgehangen.

Dat is bij mij niet het geval. Als je de discussie op deze lijst de
laatste maanden hebt gevolgd dan weet je dat ik ook op andere
terreinen ideeen naar voren breng. Ik wilde het nu even alleen over
het milieu hebben en dat voorrang geven boven bestuurlijke
vernieuwing. Ik zou een zelfde verhaal over zorg of onderwijs kunnen
houden maar heb er  voor gekozen in dit bericht vanwege het
actuele karakter alleen milieu te behandelen.

Dit is naar mijn idee niet de juiste methode, zeker niet voor D66. Je
zegt dat er pas op de plaats gemaakt zou moeten worden voor wat
betreft de bestuurlijke vernieuwing, dit is nu wat juist D66 niet zou
mogen laten gebeuren. Vanaf de oprichting heeft D66 gestaan voor een
democratisering van de benoemingsprocedures van publieke
functionarissen en dan zou nu ( terwijl een staatscommissie aan het
discussieren is over meer dualisme op lokaal niveau en de eventuele
invoering van de gekozen burgemeester ) juist DIE partij de
bestuurlijke vernieuwing moeten laten rusten.

Pas op de plaats waar het gaat om de profilering. Wacht  de uitkomst
van de discussie van de  staatscommissie af. De gekozen burgemeeester
komt er wel. Die kunnen we als het zover is claimen. Ondertussen
zijn er andere dingen zoals milieu, zorg, asielzoekers en onderwijs
aan de orde. Maak duidelijk waar D66 staat zonder al te veel mitsen
en maren.

Alleen milieu als profilering is mijns inziens niet genoeg voor een
partij met brede aspiraties en een mening op een groot aantal
beleidsterreinen als D66, en als enige reden mag zeker niet tellen
dat er stemmen worden verloren aan Groenlinks, stemmen gaan ook
verloren aan andere partijen (VVD).

Zeg ik dus ook niet. Niet als enige profilering maar wel als een
belangrijk uitgangspunt. Ik vind dat de politiek (inclusief D66) het
milieu de afgelopen vijf jaar heeft verwaarloosd en dat moet
anders. Dat vinden veel, vooral jonge mensen en Groen Links heeft
daar van geprofiteerd en doet dat nog steeds handig. D66 heeft hier
veel mogelijkheden laten liggen.

De communicatie op alle beleidsterreinen waar D66 een mening over
heeft zou beter moeten worden en niet alleen milieu zou "the focus of
attention" moeten zijn.

Ik ben het wel met je eens dat de verkiezingscampagnes en
communicatiestrategieën van D66 vaak te laat of te vroeg zijn, waardoor
de burger niet direct een duidelijk beeld ontvangt, behalve dat van een
reagerende en vaak defensieve partij. Verder is mij ook duidelijk dat
een gedeelte van je betoog een droom betrof maar ik kon het toch niet
laten op deze manier te reageren.

Mijn droom is de volgende:
D66 is een partij waarin de vrije meningsvorming op diverse
beleidsterreinen voorop staat en waar de uitkomst van deze discussies op
een duidelijke, heldere, effectieve en liefst interactieve manier aan de
burger wordt duidelijk gemaakt. Dit heeft ertoe geleid dat de burger D66
herkent als de partij die op basis van argumenten haar mening vormt.

Maarten Schurink

Prachtig maar daar kom je dus niet zo veel verder mee. Als je staat
te folderen in de straat wil de passant weten waarom hij of zij D66
moet stemmen en als je dan zo'n vaag verhaal ophangt als jij in de
laatste allinea zal de burger zijn stem in iedergeval niet aan D66
geven.
Groet
Louwrens

Louwrens Hacquebord
Arctic Centre
University of Groningen
PO Box 716              Tel. +31 50 3636834
9700 AS Groningen       FAX. +31 50 3634900
The Netherlands         http://www.let.rug.nl/arctic/